Mandag søkte batteribil-produsenten Fisker om konkursbeskyttelse under Chapter 11 i Delaware. Kunngjøringen kom etter at det ble avslørt at ledelsen hyret inn rådgivere som var spesialter på konkurser. Nyheten kommer ikke som noen overraskelse på de som har fulgt med på de økende problemene for elbil-leverandørene i verdensmarkedet pga. øknde konkurranse, sviktende salg og dårligere subsidier. Fisker har forsøkt å holde skuta flytende i flere måneder med rykter om samarbeidsprosjekter og nye investorer, men disse samtalene havarerte i slutten av mars.
Til tross for at Fisker-bilene har vært i søkelyset til amerikanske National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA på grunn av flere uheldige hendelser rundt sikkerhet, har Fisker brukt store summer på markdesføring, PR, reklame, distribusjon og optimisme til publikum – særlig rundt sin nye modell Ocean SUV. På nettsidene deres gikk alt strålende.
Samtidig ble det produsert 25 prosent færre biler i 2023 enn selskapets egne anslag, og under halvparten av disse ble levert til kunder. I april i år kuttet også Fisker prisene sine på hele lagerbeholdningen med opp mot 200.000 kroner, men informerte eventuelle kjøpere at de måtte «påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav».
Her i Norge har fisker solgt rundt 370 biler, men den 7. mai la de ned showrommet i Vestby, og den 11. mai meldte Broom.no at eiere av nykjøpte Fisker ikke lenger ville få kjøpt kaskoforsikring, samtidig som forsikringsbransjen advarte Fisker-eiere mot å forsøke seg på forsikringssvindel. Det er nemlig høyst uklart hva som vil skje med bilene her i Norge.
Faren er at mangel på oppgraderinger vil gjøre bilene inoperative og dermed verdiløse om kort tid. Ingen vet. Og etter en konkurs er det ingen å rette eventuelle krav mot. Fisker estimerer eiendelene til mellom 500 millioner og en milliard dollar, mens gjelden oppgis til 100–500 millioner dollar.