Norges nest største Pride-arrangement gikk lørdag 8. juni av stabelen i Bergen.
Det er Bergen Pride AS som er arrangør av de såkalte Regnbuedagene i Bergen, som igjen er 100% eid av Foreningen Fri – Foreningen for kjønns-og seksualitetsmangfold, se her.
Foreningen FRI er en ideologisk-/politisk organisasjon og skriver selv at»en av våre viktigste oppgaver er å drive påvirkningsarbeid overfor storsamfunnet».
FRI jobber bl. annet for:
• Legalisering av surrogati
• Legalisering av polyamorøse forhold og polygami
• Å legalisere at barn kan ha flere enn to med foreldreansvar og
at barneloven bør endres ift. dette (for å tilpasse til forrige
punkt)
• At alle har rett til å avgjøre om de ønsker barn, ved assistert
befruktning etc..
• At alle skal få definere sitt eget kjønn som de vil, uavhengig av
biologi og som f.eks. innebærer at en mann som identifiserer
seg som kvinne, kan bruke jente-/kvinnegarderober
• Å innføre en 3. juridiske kjønnskategori
• Å legalisere chemsex (altså lovliggjøre sex der en ruser seg på
kjemikalier)
• Å legalisere salg og bytte av sex (dvs. avskaffe sexkjøpsloven)
• Å skolere f. eks. lærere i barnehager og skoler i radikal
kjønnsideologi gjennom programmet Rosa Kompetanse slik at
barn blir opplært til å «kjenne etter og selv velge» hvilket
kjønn de er
• At det å «skifte kjønn» skal være lavterskeltilbud og at barn og
unge skal få tilbud om hormonell og kirurgisk behandling som
i praksis er å lemleste friske kropper f.eks. ved å skjære bort
bryster etc..
Alt dette kan en finne på FRI’s egne hjemmesider, under politisk plattform, handlingsplaner, strategi, publikasjoner, artikler, reklame for arrangementer e.l. her.
Flere store bedrifter i Bergen støtter Pride og dermed Foreningen Fri
Når bedrifter som Sparebanken Vest og DNB (samt kommune, fagforeninger, etater etc.) velger å sponse Prideparaden i Bergen, er de i realiteten med på å sponse Foreningen FRI. Både fordi det er FRI som eier selve Prideparaden-/arrangementet, og når en yter økonomisk støtte og promoterer dette, stiller en seg samtidig bak arrangementets innhold og agenda.
Foreningen FRI har et eget Prideutvalg, og Regnbuedagene i Bergen er en av utvalgets medlemmer.
Utvalget definerer og koordinerer Pride, og her heter det under punktet retningslinjer bl. annet at:
- «FRI er en sentral aktør i arbeidet med disse festivalene, og de mange av Norges Pridefestivaler er direkte tilknyttet organisasjonen» og videre at
- «Det er viktig for FRI at Pride kan stå inne for det som FRI har satt som sitt formål og sitt verdigrunnlag».
Det blir selvsagt da helt umulig for en aktør som sponser Pride å hevde at de ikke støtter eller legitimerer Foreneningen FRI, da dette er en forutsetning fra FRI’s side uansett.
Pride er også blitt en arena for Israel-hat
Nytt i 2024, og som en følge av krigen mellom Israel og Hamas, er at mange Pride-parader også har blitt en arena for Pro-palestina aktivisme.
Det er naturligvis legitimt og rett å støtte skeives rettigheter, enten det er i Midtøsten eller andre deler av verden, men Foreningen FRI skriver at «Israel bruker regnbueflagget for å legitimere krigshandlinger i Gaza» – se her.
Denne pro-palestina aktivismen gjelder også Pride i Bergen, der Bergen Pride AS har godkjent at Palestinakomitèen fikk invitere aktivister til paraden for å kjempe mot det de kaller «rosavasking av Israel» (se artikkel her og her.
Det ble i paraden brukt paroler som beskylder Israel for «genocide» (folkemord).
På denne måten legitimerer næringslivet og sponsorene påstander om at Israel utfører folkemord i Gaza i krigen mot terrorgruppen Hamas.
Nettopp pga. denne koblingen til pro-palestinske grupperinger, har store bedrifter i Danmark stoppet sin støtte til f.eks. Copenhagen Pride, det største Pridearrangementet i Danmark, se artikkel her.
Hva tenker Bergens næringsliv som sponser Pride om denne hvitvaskingen av Israelhat i tillegg til legitimeringen av Foreningen FRIs radikale kjønnspolitikk?
Kunder reagerer på at bedrifter støtter Pride
På FB-sidene i kommentarfeltene til flere av sponsorene for Pride i Bergen, blir det også stilt spørsmål ved bedriftenes profilering av Pridelogoen og støtte til Pride.
Bedriftene svarer gjerne at de ikke sponser Foreningen FRI, men at de støtter kampen for mangfold, likeverd og at alle skal få elske den man vil. Samtidig ser en at noen av sponsorene virker å slette innlegg som er negative til bedriftens støtte til Pride, mens de lar kommentarer som hyller engasjementet få lov til å stå.
Det er bedrag mot kunder og samarbeidspartnere at disse sponsorene ikke er åpne om at støtten faktisk går til FRI som eier arrangementet. Uansett oppfattes det som en støtte til den ideologiske- og politiske agendaen som blir fremmet gjennom arrangementet, enten det er FRIs radikale kjønnspolitikk, eller støtte til pro-palestina grupperinger som mener at Israel må slettes fra kartet.
På samme måte som en legitimerer støtte til den pro-palestinske saken dersom en deltar i demonstrasjoner i regi av Palestinakomitèen, så legitimerer en altså det som Foreningen FRI står for når en støtter opp om Pride. Når en ser at det er Foreningen FRI som faktisk eier Pridearrangementet, så kan ikke næringslivet hevde at de likevel IKKE støtter FRI, og særlig ikke når FRI selv sier det er en forutsetning.
Pride og Foreningen FRI er uløselig knyttet sammen, og Pride handler om politikk – det sier FRI selv, se her og her.
(avsnitt 2 fra toppen)
Finnes det ikke grenser for hva bedrifter bør engasjere seg i?
Når har også næringslivet her i Norge tenkt å sette en grense for hva de faktisk velger å involvere seg i?
Eller kan en stille spørsmål om de faktisk ikke er klar over hva de stiller seg bak, eller kan svaret være at de faktisk ikke bryr seg, og at det å fremstå som dydsmoralister for Pridebevegelsen trumfer sunn vurderingsevne?
Sparebanken Vest og støtte til Pride 2024, dokumentasjon av innlegg på SPV’s FB-side
Status på FB-innlegg pr. 09.06.24 (innlegg publisert 01.06.24):
Viser at det er totalt 33 personer som har kommentert, men dersom en velger «alle kommentarer», så vises bare 13 av disse – hvorfor? Merkelig er det i alle fall at det kun vises positive kommentarer.