EU-kommisjonen truer med å innføre en ekstratoll på oppimot 30 prosent på elbiler fra Kina fra juli dersom ikke problemer med statsstøtte løses.

Dette kommer i tillegg til den allerede eksisterende tollen på 10 prosent, skriver EU i en pressemelding.

Det skjer etter at EU i fjor satt i gang undersøkelser, da flere og flere kinesiske batteribilerselges i Europa, ifølge NRK. Rapportens konklusjon er at kinesiske batteribiler får hjelp av de kinesiske myndighetene gjennom «urettferdige subsidier».

Bilprodusentar som ikkje har samarbeida i undersøkingane, blant dei SAIC – som står bak merket MG – vil få ein toll på 38,1 prosent.

Dei andre to store produsentane BYD og Volvo-eigar Geely vil få toll på høvesvis 17,4 og 20 prosent.

Tollen vil innføres fra 4. juli, hvis ikke EU og Kina kommer til enighet før dette.

– Kommisjonen har henvendt seg til kinesiske myndigheter for å diskutere det vi har funnet, og utrede mulige veier mot en løsning, sa EU-kommissær Margaritis Schinas på en pressekonferanse i Brussel ifølge nyhetsbyrået TT. (NTB–Bibiana Piene)

Scholz imot

Mange frykter nå en tollkrig mellom EU og Kina, som også har innført en toll på 15 prosent for europeiske batteribiler. Dette er en av grunnene til at blant annet Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har advart mot de nye tollsatsene.

Men EU-kommisjonen ignorerer protestene og kjører på i samme spor.

Kina fordømmer selvsagt den nye tollen, som de hevder «skade Europas egne interesser».

– Dette går mot markedsøkonomiens prinsipper og internasjonale handelsregler, undergraver Kina og EUs økonomi- og handelssamarbeid og ikke minst stabiliteten i den globale bilproduksjonen og verdikjedene, sier talsperson for det kinesiske utenriksdepartementet Lin Jian ifølge nyhetsbyrået AFP.

Norge er ikke en del av EUs tollunion, og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier til NRK at innføring av toll på kinesiske biler verken er aktuelt eller ønskelig for regjeringen.

I fjor eksporterte Kina batteribiler til Europa til en verdi av 10 milliarder euro. Som i de fleste områder knyttet til grønn industri drives også denne produksjonen frem ved hjelp av statlig innblanding og massive subsidier.

Fokuset på det grønne skiftet ignorerer i stor grad hva kundene egentlig etterspør. Dermed fører klimapolitikken til en ekstremt ulønnsom form for planøkonomi.

Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp eboken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.