Ytterligere tre bilbatterifabrikker i Kaiserslautern i Tyskland og Termoli i Italia blir lagt på is som følge av nedgang i salget av elbiler.
Dette betyr at EUs planer om å bli en «supermakt» innen elbilbatterier definitivt vil kollapse.
Dette skriver Ny Teknik.
Årsaken er enkel: Nesten ingen privatpersoner i EU ønsker å kjøpe batteribiler, og salget går nå nesten utelukkende til institusjonelle og offentlige kjøpere. En bølge av avgiftslettelser og subsidier i flere EU-land hjelper ikke.
Stellantis NV og Mercedes-Benz Group AG har satt planene om to tyske batterifabrikker vent.
Automotive Cells Company, som planla å bygge tre batterifabrikker i Europa til en samlet kostnad på 7 milliarder euro (81 milliarder kroner), som de selv sa kun var starten, har også stanset byggingen av sin planlagte batterifabrikk i Kaiserslautern i Sørvest-Tyskland og satt forberedende arbeid for en lignende fabrikk i Termoli på Italias østkyst på pause.
Totalt er det lagt planer for rundt 50 batterifabrikker i Europa innen det magiske året 2030. EU har som mål å være selvforsynt med litiumbatterier innen 2026. Nå ser det ut til at målet må nedjusteres kraftig.
Stellantis administrerende direktør Carlos Tavares sa i en uttalelse 4. juni at selskapet må se realitetene i øynene, og realitetene er at markedet for batteribiler i Europa ikke er hett i det hele tatt.
– Hvis det europeiske markedet går over til elbiler raskere enn planlagt, vil vi investere raskere. Men hvis den europeiske overgangen går langsommere enn planlagt, vil vi investere langsommere.
Nyheten betyr slutten på EUs planer om å bli en «supermakt» innen produksjon av elbilbatterier. Bidens gigantiske subsidiepakke Inflation Reduction Act er én av årsakene.
EU forsøker nå desperat å konkurrere med Bidens enorme skala av subsidier til ulønnsomme bedrifter som produserer varer forbrukerne ikke etterspør. Men EU Green Deal (EUs grønne giv) står i fare for å miste momentum etter EU-valget.
Den nye batteriprodusenten Britishvolt, som ble startet av svensker, gikk konkurs på slutten av fjoråret. I 2020 lanserte den tidligere Saab-forretningsmannen Lars Carlström og Orral Nadjari ideen om Britishvolt som en kopi av svenske Northvolt, som kollapset bare tre år senere.
Heller ikke her i Norge har massiv satsning og enorme subsidier til batteriprodusenter som FREYR ført til at ett eneste batteri er blitt produsert. Ledere og investorer har derimot tatt ut mange millioner kroner i utbytte og skyhøye lønninger.
Les også: