Toyota er i samarbeid med Mazda og Subaru ferd med å utvikle en ny generasjon av forbrenningsmotorer som ventes å finnes i biler som kommer på markedet i 2027. Arbeidet ble presentert under en felles begivenhet kalt Multi-Pathway Workshop den 28. mai, der protoyper av de nye motorene ble vist frem for publikum.
Disse motorene er revolusjonerende og kan kjøre på forskjellige typer drivstoff, sier Toyotas teknologidirektør Hiroki Nakajima i et intervju med Automotive News den 5. juni som er omtalt av Motor1.
I en samtale med Automotive News omtalte Hiroki Nakajima de nye 1,5- og 2,0-liters motorene som en potensiell «game-changer-løsning». Han gikk så langt som å si at de vil være «helt annerledes» sammenlignet med dagens typer forbrenningsmotorer.
Toyotas teknologidirektør nevnte at de nye motorene kommer til å ha kortere stempelslag, noe som var «en svært vanskelig oppgave» å få til. Alle disse fire-sylinders motorene vil bli mindre for å «revolusjonere bilens innpakning», noe som muliggjør lavere frontpartier for bedre effektivitet ved å optimalisere luftstrømmen. Det dreiemomentet som går tapt i prosessen, vil bli kompensert av den umiddelbare responsen fra en elektrisk motor. Disse nye motorene utvikles først og fremst med tanke på hybrider.
Nakajima holder kortene tett til brystet og røper ikke mye, men det handler altså om en crossover mellom to typer teknologi, der man kombinerer forbrenning og elektrisitet.
Selskapet «blåser nytt liv i forbrenningsmotoren», konstaterer Automotive News. Toyota fremhever riktignok at de nye motorene gir en sjanse til «avkarbonisering», men i praksis legger Toyota til rette for at bensin og diesel blir viktige drivstofftyper også i fremtiden.
I Europa har EU til sammenligning bestemt at det ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotor etter 2035. Avgjørelsen er kommet under kraftig press, og forbudet vil neppe overleve de neste årene. Utviklingen peker ganske enkelt en annen vei enn den EU vil gå.