Alle nye biler som selges i Europa vil bli utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser fra 2024 for å holde bilene innenfor fartsgrensene. Slik vil våre politiske ledere øke trafikksikkerheten.
- Fra 7. juli 2024 blir det lovpålagt at alle nye biler skal være utstyrt med en fartsbegrenser
- Storbritannia vil innføre de nye fartsgrensene, også etter brexit
- Føreren vil fortsatt være ansvarlig for å overholde fartsgrensene
Dette ifølge AutoTrader. Disse reglene også vil gjelde her i Norge, men debatten har i stor grad vært nokså usynlig.
Alle nye biler som lanseres eller har blitt lansert på det europeiske markedet, må være utstyrt med en intelligent fartsassistent (ISA) innen 7. juli 2024 i henhold til EU-kommisjonens forordning 2019/2044. Dette betyr at alle eksisterende, uregistrerte biler som står på forplassen, må ettermonteres med en hastighetsbegrenser før de kan selges.
Dette pålegget kommer etter EU-kommisjonens lovgivning som gjorde det til et lovkrav at alle nye biler som selges i Europa, skal være utstyrt med en hastighetsbegrenser.
Intelligent Speed Assistance (ISA) er et system i bilen som har som formål å hjelpe deg å holde fartsgrensen. Den bruker GPS og/eller kamera til å finne ut hva fartsgrensen er på den strekningen du kjører på, og så gir den deg beskjed hvis du er i ferd med å kjøre for fort.
– Det er et krav fra EU at ISA aktiveres automatisk når man starter bilen, så det kommer man ikke utenom. Intensjonen er uansett god, og så får vi se om det er så effektivt som EU-myndighetene håper på, sier Broom-redaktør Knut Skogstad til TV2.
Det er nok en god del europeere som begynner å gå lei av alle disse «gode intensjonene».
Elbil24 har skrevet om hvilke konsekvenser dette får her i Norge.
Varslingen kan skje på fire ulike måter, der bilprodusentene selv velger hvordan den implementeres.
Den kan gis i form av lyd eller vibrering. Det er definitivt den første som brukes mest, der man først får et visuelt varsel på skjerm/HUD noen sekunder før det begynner å plinge.
En annen mulighet er tilbakemelding via gasspedalen der den begynner å presse tilbake, eller ved at bilen selv reduserer farten.
Funksjonen kan slås av av føreren, men skal alltid bli aktivert automatisk når man starter bilen.
Elbiler: Du kjøper ikke en bruktbil. Du kjøper et brukt batteri
Tesla var under test en av de få produsentene som lot deg slå av varslingen med ett trykk. Det er langt mindre enn de hele sju trykkene vi måtte gjøre på Smart #3. skriver Elbil24.
Mange produsenter har allerede begynt å fabrikkmontere ISA i noen av bilene sine, blant annet Citroen, Ford, Honda, Jaguar, Peugeot, Renault og Volvo. Renault Group gikk også et skritt videre ved å begrense toppfarten på alle nye Renault- og Citroën-biler til 112 mph (ca. 180 km/t) for å øke sikkerheten.
Alle nye personbiler, varebiler, lastebiler og busser må utstyres med ISA. Motorsykler trenger foreløpig ingen hastighetsbegrenser fordi den eksisterende ISA-teknologien må tilpasses motorsykler.
Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp eboken her!