Nå begynner lastebileierne å bli sinte. De føler seg ganske enkelt dårlig behandlet – særlig i området rundt hovedstaden.

– Nå er tiden inne for en seriøs realitetsorientering! sier en opprørt Johan Kristian Bjerke, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, til Nettavisen.

Han sikter til politikere som han mener ikke forstår konsekvensen av egen politikk.

Bjerke er slett ikke alene i sin kritikk.

– Logistikk- og transportbransjen sørger for at husholdningene har melk og brød på bordet, at medisiner står i apotekhyllene og ikke minst at annet kritisk gods er å finne i butikker, på sykehus eller i industrien. Nå må næringslivet betale prisen for de 92 milliardene som skal gå til utbygging av kollektivtransport, gang- og sykkelveier, sier en oppgitt Are Kjensli, leder i NHO Logistikk og transport.

Fremkommeligheten for varetransport er redusert i hovedstaden de siste årene. Lastebilsjåførene er frustrerte.

Oslopakke 3 med sjokk­regning for bilistene

Det er mange stengte gater og dels umulig å kjøre gjennom sentrum. Mangel på lovlige stoppesteder gjør at pall etter pall må fraktes langt gjennom gatene.

I tillegg har nå køene økt dramatisk etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene.

Bompenge økningen som nå kommer i den nye Oslopakke 3 – og ikke minst det som er hele formålet bak pakken, får begeret til å renne over for Kjensli.

– Her legger man opp til en kraftig økning nærmest over natten. I 2026 skal en øke bomtakstene per passering fra 91 til 157 kroner – det er en økning på over 70 prosent. Det er ingen annen virksomhet i Norge som ville vært i nærheten av å akseptere en sånn avgiftsøkning!

Regionsjefen i Norges Lastebileier-Forbund, følger opp:

– Vi har en bunnlinje på mellom 3 og 5 prosent, og så skal vi få en avgiftsøkning på 70 prosent. Hvem er det de tror skal betale for dette? Jo, det er forbrukerne, sier Bjerke.

At bompengene som lastebilene må betale går til kollektivprosjekter, sykkel og gangfelt, er ikke mye trøst for dem.

– Vi har ikke noe alternativ. Hvis jeg skal levere 40 tonn med betong til Regjeringskvartalet, så kan jeg ikke ta det på trikken, avslutter Bjerke.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.