Mediekonsernet Amedia har fått prisen for «verdens beste nyhetsnettsted» under Digital Media Awards Worldwide i København.
Prisen ble tildelt som et resultat av at Amedia-avisene er blitt samlet i en og samme abonnementstjeneste, med en felles innloggings- og betalingsløsning.
Tjenesten «ALT» kan brukes med egen app på telefonen, eller i nettleseren. Den gjør det mulig å lese nyheter fra inntil 50 av de mer enn 100 avisene i Amedia-konsernet på ett sted.
– Selv om priser ikke er det viktigste for oss, er det utrolig gøy å kunne kalle seg verdensmester. Det som virkelig betyr noe, er tilbakemeldingene fra brukerne våre, sier Mathias Høibakk Bergquist i Amedia til Kampanje.
Men tilbakemeldingene fra brukerne av mobilappen på App Store er kritiske. Det har blitt mye tyn de siste 10 månedene, til tross for bra gjennomsnittskarakter. Det har kommet en rekke en-stjerners anmeldelser fra skuffede brukere uten at konsernets utviklere har svart.
Brukerne skriver blant annet at appen er «ubrukelig», henger, kræsjer når man skal velge og endre aviser og at teksten flyter ut over skjermbredden.
– ALT-tjenesten gir abonnentene tilgang til mer enn tusen artikler fra over hundre aviser hver dag. Den er unik, både i Norge, Europa og verden. Prisen bekrefter at ingen andre har en like sømløs, brukervennlig og attraktiv måte å samle innhold fra mer enn hundre aviser på. Vi setter bransjestandard og er rett og slett på høyde med de beste fra utlandet, sier Bergquist.
Prisen ble delt ut i Københavns opera i forbindelse med den internasjonale bransjeorganisasjonen WAN-IFRAs store mediekonferanse.
«ALT» vant også en europeisk pris i april. Det var denne seieren som kvalifiserte til deltakelse i verdensfinalen.