De neste 20 årene må bilistene i Oslo og Akershus forvente å betale 93 milliarder kroner. Dette kommer i tillegg til alt det andre som staten krever inn fra bilistene.
Det dreier seg om de 83 bomstasjonene i Oslo, skriver Nettavisen.
– Dette blir en sjokkregning for alle bilister i og rundt Oslo. Med økte takster gjennom døgnet er det helt klart at politikerne har sett på inntektene først. Når Ring 1 blir stengt i tre år framover, ville det kloke vært å belønne dem som unngår å skape kø. Dette er nok et grep som bidrar til kø, kork og kaos i Oslo, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Hun sier videre at NAF frykter at «bomringene vil bli stående som en mur rundt byene til evig tid».
Det dreier seg om Oslopakke 3, som ble presentert kl. 14.00.
Oslopakke 3 sier også noe om hva det skal satses på av vei- og kollektivtilbud.
– Gratulerer med dagen! Da er avtalen signert, sa forhandlingsleder Ingrid Dahl Hovland fra Statens Vegvesen.
Hvem hun gratulerer, er dog uklart. For dette vil koste både bilister og skattebetalere i Oslo kommune mye i lang tid.
1,9 milliarder av det bilistene må betale, går til å sørge for en ny trikkelinje til Bjerke.
Kjører man en fossil personbil, må man forvente en dobling av taksten. Slik skal man nå klimamålene ved å redusere utslipp av klimagass, ifølge partene i avtalen, skriver Avisa Oslo.
Lastebiler som går på batteri, hydrogen eller biogass, fritas fra å betale i bomringen, mens tunge fossile kjøretøy skal få høyere kostnader fra 2026.
Krisen med batteribussene Oslo opplevde i vinter, ser ikke ut til å ha skremt Oslo-politikerne.
Status for busskaoset i Oslo – mens vi ennå har dieselbusser
Bygging av Røatunnelen skal delfinansieres. Bilistene får halve regninga, skattebetalerne i Oslo kommune får resten. Historien viser oss at slike prosjekter nesten alltid medfører store kostnadsoverskridelser, så dette kan bli veldig kostbart.
– Jeg er utrolig stolt og lettet, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) til Avisa Oslo.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening jubler, og overskriften på en fersk pressemelding i NTB er:
Oslopakke 3: Dødsstøtet for nye fossilbiler på Østlandet
─ Nå viser politikerne i Oslo og Akershus at de mener alvor med klimamålene. Med de nye bomtakstene sender de en tydelig beskjed om at det å kjøpe en ny fossilbil nå, er en ufattelig dårlig idé.
Det er vel en grunn til å frykte at hvis alle fossile biler forsvinner, vil eiere av batteribiler ta over regningen. Men Bu er mer opptatt av klima.
─ Denne solide miljørabatten for elbiler vil gi store kutt i klimagassutslippene.