Mer enn 16 000 ulovlige overfarter mellom Frankrike og Storbritannia ble registrert de fire første månedene i år, en økning på 34 prosent i forhold til samme periode i fjor.
I fjor førte en felles fransk-britisk innsats til en nedgang på i alt 36 prosent, men strømmen av ulovlige overfarter i begynnelsen av dette året har allerede en raskere takt enn i 2022, da det ble satt en rekord med 45.000 kryssinger.
Alt etter hvordan man leser tallene kan årets oppgang eventuelt ses på som en retur til et slags normalnivå. Tallene kommer fra EUs grensepoliti, Frontex.
I fjor var det i hovedsak afghanere, syrere og indere som la ut på Kanalen i gummibåter og andre små farkoster. I år er det kommet mange vietamesere og iranere i tillegg.
– I hovedsak økonomiske migranter, bemerker en fransk tjenestemann til Le Figaro.
Den britiske loven som tillater deportering av ulovlige innvandrere til Rwanda avskrekker foreløpig ikke så mye. Det kommer fortsatt om lag 160 ulovlige farkoster i land i England per dag. Tilsvarende tall for mars var 180.
Frankrike jobber ikke for å innføre en lignende ordning. Det ville i tilfelle stride mot den franske grunnloven, som garanterer at alle innvandrere skal få saken sin behandlet.
Menneskesmuglerne bak båttrafikken endrer taktikk kontinuerlig for å lure myndighetene og Frontex: der det før var strendene i Calais som var avreisepunkt, legger nå båtene oftere ut fra Bolulogne-sur-Mer og Dunkerque og til og med enda lengre mot vest, ved Dieppe, ifølge en politimann i det franske grensepolitiet Le Figaro har snakket med.
Denne uken ble det også kjent at 15 EU-land, med Danmark og Tsjekkia i spissen, krever «nye løsninger» fra EU for å sende ulovlige migranter til land utenfor unionen. Landene vil ha en strengere ordning en EUs nyeste migrantpakt legger opp til.
De femten landene som har signert er Bulgaria, Tsjekkia, Danmark, Finland, Estland, Hellas, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Nederland, Østerrike, Polen og Romania.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»! Du kan også kjøpe den som e-bok.