Kulturhistoriker og draktsyerske Kari-Anne Pedersen oppfordrer dem som bærer bunad, til å bruke palestinaskjerfet som tilbehør. «Er det noe som er korrekt bruk til bunaden, så er det å markere motstand til folkemord», sier Pedersen til Klassekampen. Modell Jenny Sinkaberg sier at om hun måtte velge mellom bunad og palestinaskjerf, ville hun valgt palestinaskjerfet på Norges nasjonaldag.
Modellen Jenny Amina Sinkaberg var usikker på om hun kunne bruke palestinaskjerfet til bunaden sin, og forteller i en artikkel i Klassekampen at hun har brukt palestinaskjerfet, også kalt keffiyeh, hver dag de siste seks månedene. I morgen skal hun være ledsager i barnetoget i klassen til datteren sin og vil bruke skjerfet da også. «Det blir kanskje litt varmt å ha det som skaut, men hvis du har det slik, synes palestinaskjerfet godt nedover ryggen her», forteller Pedersen til Klassekampen. På bildet av Sinkaberg, som pryder dagens forside hos Klassekampen, har hun på seg skjerfet som det var en hijab.
Pedersen er tidligere fagansvarlig og forsker ved drakt- og tekstilsamlingen ved Norsk Folkemuseum. Hun har også brodert bunadsforkleet og skjorten til raudtrøyebunaden prinsesse Ingrid Alexandra fikk til konfirmasjonen av kongeparet. Pedersen sier at de som mener bunaden ikke skal være politisk, ikke kjenner til historien, og at det er en tydelig sammenheng mellom Norges kamp for å bli en selvstendig nasjon og den palestinske kampen for å bli anerkjent som stat, forteller Klassekampen.
17. mai er en «god anledning til å bære skjerfet synlig», sier Pedersen til avisen. Hun er likevel forberedt på kritikk, men sier at meningsmangfoldet bør ha rom for også hennes mening.
På sin egen Facebook-side skriver Pedersen:
«For noen dager siden spurte Jenny Amina Sinkaberg meg hvordan hun kunne få brukt palestinaskjerfet til raudtrøyestakken hun bruker på 17. mai. Og jeg tenkte: PÅ ALLE MÅTER!!! PÅ ALLE VIS!!!! BRUK SKJERFET! Bruk palestinaskjerfet, bruk alle symboler dere kan for å markere støtte til palestinerne som er blitt hundset og drept i 75 år! Er det noe som er KORREKT BRUK TIL BUNADEN SÅ ER DET Å MARKERE MOTSTAND TIL FOLKEMORD. Fri Palestina. Del!!!!»
Dydsposering
At en bunadsekspert bruker selveste nasjonaldagen til å dydsposere om en konflikt i Midtøsten der de velger å bruke symbolet til en terroristorganisasjon, er én ting. En annen er om vi virkelig vil bruke den ene dagen i året der alle nordmenn kan samles om noe, uansett politisk tilknyting – vår nasjon – skal flyte ut til å bli nok en anledning til å markere «the current thing», det som opptar den liberale elite her og nå. Neste år er det kanskje klimasaken som Pedersen og hennes likesinnede skal bruke som kjepphest i 17. mai-toget, med grønne flagg og skaut, eller skal de bruke regnbueflagget istedenfor det norske i støtte til Pride? Vi har allerede sett tilløp til slik utvanning, og i år er det altså keffiyeh som skal brukes.
Det interessante er også at woke-venstre benytter seg av ordet «meningsmangfold» når det passer deres agenda. Meningsmangfold var ikke så interessant da Med Israel for fred (MIFF) arrangerte støttemarkering i Stavanger i forbindelse med Israels nasjonaldag tirsdag kveld, der motdemonstranter kastet stener på dem som støttet Israel samtidig som de ropte at «Israel er terrorist.»
Bunadseksperter og modeller som Sinkaberg og Pedersen burde tatt seg en tur til Midtøsten, der verken meningsmangfold eller ytringsfrihet står særlig høyt i kurs. Og som en Facebook-venn kommenterte: «Er ikke dette kulturell appropriasjon?»