Kulturhistoriker og draktsyerske Kari-Anne Pedersen oppfordrer dem som bærer bunad, til å bruke palestina­skjerfet som tilbehør. «Er det noe som er korrekt bruk til bunaden, så er det å markere motstand til folkemord», sier Pedersen til Klassekampen. Modell Jenny Sinkaberg sier at om hun måtte velge mellom bunad og palestina­skjerf, ville hun valgt palestina­skjerfet på Norges nasjonaldag.

Modellen Jenny Amina Sinkaberg var usikker på om hun kunne bruke palestina­skjerfet til bunaden sin, og forteller i en artikkel i Klassekampen at hun har brukt palestina­skjerfet, også kalt keffiyeh, hver dag de siste seks månedene. I morgen skal hun være ledsager i barnetoget i klassen til datteren sin og vil bruke skjerfet da også. «Det blir kanskje litt varmt å ha det som skaut, men hvis du har det slik, synes palestina­skjerfet godt nedover ryggen her», forteller Pedersen til Klassekampen. På bildet av Sinkaberg, som pryder dagens forside hos Klassekampen, har hun på seg skjerfet som det var en hijab.

Pedersen er tidligere fagansvarlig og forsker ved drakt- og tekstil­samlingen ved Norsk Folkemuseum. Hun har også brodert bunads­forkleet og skjorten til raudtrøye­bunaden prinsesse Ingrid Alexandra fikk til konfirmasjonen av kongeparet. Pedersen sier at de som mener bunaden ikke skal være politisk, ikke kjenner til historien, og at det er en tydelig sammenheng mellom Norges kamp for å bli en selvstendig nasjon og den palestinske kampen for å bli anerkjent som stat, forteller Klassekampen.

17. mai er en «god anledning til å bære skjerfet synlig», sier Pedersen til avisen. Hun er likevel forberedt på kritikk, men sier at menings­mangfoldet bør ha rom for også hennes mening.

På sin egen Facebook-side skriver Pedersen:

«For noen dager siden spurte Jenny Amina Sinkaberg meg hvordan hun kunne  få brukt palestina­skjerfet til raudtrøye­stakken hun bruker på 17. mai. Og jeg tenkte: PÅ ALLE MÅTER!!! PÅ ALLE VIS!!!! BRUK SKJERFET! Bruk palestina­skjerfet, bruk alle symboler dere kan for å markere støtte til palestinerne som er blitt hundset og drept i 75 år! Er det noe som er KORREKT BRUK TIL BUNADEN SÅ ER DET Å MARKERE MOTSTAND TIL FOLKEMORD. Fri Palestina. Del!!!!»

Dydsposering

At en bunadsekspert bruker selveste nasjonal­dagen til å dydsposere om en konflikt i Midtøsten der de velger å bruke symbolet til en terrorist­organisasjon, er én ting. En annen er om vi virkelig vil bruke den ene dagen i året der alle nordmenn kan samles om noe, uansett politisk tilknyting – vår nasjon – skal flyte ut til å bli nok en anledning til å markere «the current thing», det som opptar den liberale elite her og nå. Neste år er det kanskje klimasaken som Pedersen og hennes likesinnede skal bruke som kjepphest i 17. mai-toget, med grønne flagg og skaut, eller skal de bruke regnbue­flagget istedenfor det norske i støtte til Pride? Vi har allerede sett tilløp til slik utvanning, og i år er det altså keffiyeh som skal brukes.

Det interessante er også at woke-venstre benytter seg av ordet «menings­mangfold» når det passer deres agenda. Menings­mangfold var ikke så interessant da Med Israel for fred (MIFF) arrangerte støtte­markering i Stavanger i forbindelse med Israels nasjonaldag tirsdag kveld, der mot­demonstranter kastet stener på dem som støttet Israel samtidig som de ropte at «Israel er terrorist.»

Bunadseksperter og modeller som Sinkaberg og Pedersen burde tatt seg en tur til Midtøsten, der verken menings­mangfold eller ytrings­frihet står særlig høyt i kurs. Og som en Facebook-venn kommenterte: «Er ikke dette kulturell appropriasjon?»

 

Kjøp «Europas underlige død»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.