Foto: Deutz AG / Facebook.

Den tyske motor­fabrikk­en Deutz, som hoved­sakelig leverer forbrennings­motor­er til laste­bil­er, buss­er, anleggs- og landbruks­maskin­er, vil skille de «grønne» ny­satsing­ene fra kjerne­virksom­het­en, som selskapet vil satse på i flere tiår fremover.

Ved omorganiseringen vil Deutz satse mest på hydrogen­motor­er, mens virksom­het­en innenfor elektriske motorer kan bli redusert, melder Handels­blatt.

Det var Deutz’ toppsjef Sebastian Schulte som nylig kunn­gjorde om­organisering­en under selskapets general­forsamling, opplyser den tyske næringslivs­avisen.

«Vi må bli tydeligere i den grønne virksom­het­en og fokusere sterkere på tekno­logi­er der vi har et forsprang med vår ekspertise», sier Schulte. Dette gjelder særlig hydrogen­forbrennings­motorer. «Vi har ambisjoner om å være en pioner her.»

Det Köln-baserte selskapet er langt fra rede til å kaste seg reservasjons­løst på «det grønne skiftet»:

Deutz tjener hovedsakelig penger på salg av store diesel- og bensin­motorer til anleggs­maskiner og traktorer. Denne kjerne­virksom­het­en står i dag for 99 prosent av konsernets omsetning.

Ikke desto mindre bruker Deutz nesten en tredjedel av investeringene i forskning og utvikling på de «grønne» løsningene, og det skaper misnøye.

Noen investorer kritiserer utgiftene fordi de ikke genererer noen inntekter av betydning, og fordi det er få synergier med kjerne­virksom­heten.

Schulte slår ettertrykkelig fast at forbrennings­motor­en har en stor fremtid:

Direktøren tror ikke at omstillingen til en grønn virksomhet kommer til å skje raskt. «Vi har prognoser som viser at vi vil ha bruk for våre klassiske forbrenningsmotorer frem til 2040-årene og i noen tilfeller til og med inn i 2050-årene.»

Schulte ser det som en positiv utvikling at forbrennings­motorens endelikt i 2035 igjen blir diskutert i person­bil­bransjen langt fra Deutz. «Nå kommer det mer rasjonalitet tilbake i debatten», sier 45-åringen. Folk vurderer om og hvordan den nye tekno­logi­en lønner seg.

Omorganiseringen av Deutz vitner om økt usikkerhet omkring den frem­tidige lønnsom­het­en til «grønn» teknologi, og nyheten føyer seg inn i et mønster av utviklings­trekk som reiser kolossal tvil om fremtiden for EUs planlagte forbud mot biler med forbrennings­motorer.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.