Den tyske motorfabrikken Deutz, som hovedsakelig leverer forbrenningsmotorer til lastebiler, busser, anleggs- og landbruksmaskiner, vil skille de «grønne» nysatsingene fra kjernevirksomheten, som selskapet vil satse på i flere tiår fremover.
Ved omorganiseringen vil Deutz satse mest på hydrogenmotorer, mens virksomheten innenfor elektriske motorer kan bli redusert, melder Handelsblatt.
Det var Deutz’ toppsjef Sebastian Schulte som nylig kunngjorde omorganiseringen under selskapets generalforsamling, opplyser den tyske næringslivsavisen.
«Vi må bli tydeligere i den grønne virksomheten og fokusere sterkere på teknologier der vi har et forsprang med vår ekspertise», sier Schulte. Dette gjelder særlig hydrogenforbrenningsmotorer. «Vi har ambisjoner om å være en pioner her.»
Det Köln-baserte selskapet er langt fra rede til å kaste seg reservasjonsløst på «det grønne skiftet»:
Deutz tjener hovedsakelig penger på salg av store diesel- og bensinmotorer til anleggsmaskiner og traktorer. Denne kjernevirksomheten står i dag for 99 prosent av konsernets omsetning.
Ikke desto mindre bruker Deutz nesten en tredjedel av investeringene i forskning og utvikling på de «grønne» løsningene, og det skaper misnøye.
Noen investorer kritiserer utgiftene fordi de ikke genererer noen inntekter av betydning, og fordi det er få synergier med kjernevirksomheten.
Schulte slår ettertrykkelig fast at forbrenningsmotoren har en stor fremtid:
Direktøren tror ikke at omstillingen til en grønn virksomhet kommer til å skje raskt. «Vi har prognoser som viser at vi vil ha bruk for våre klassiske forbrenningsmotorer frem til 2040-årene og i noen tilfeller til og med inn i 2050-årene.»
Schulte ser det som en positiv utvikling at forbrenningsmotorens endelikt i 2035 igjen blir diskutert i personbilbransjen langt fra Deutz. «Nå kommer det mer rasjonalitet tilbake i debatten», sier 45-åringen. Folk vurderer om og hvordan den nye teknologien lønner seg.
Omorganiseringen av Deutz vitner om økt usikkerhet omkring den fremtidige lønnsomheten til «grønn» teknologi, og nyheten føyer seg inn i et mønster av utviklingstrekk som reiser kolossal tvil om fremtiden for EUs planlagte forbud mot biler med forbrenningsmotorer.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.