En batteridreven elektrisk pickup av typen Ram 1500 Revolution er utstilt av Stellantis under CES tech show i Las Vegas den 5. januar 2023. Foto: John Locher / AP / NTB.

Det multinasjonale bil­konsernet Stellantis planlegger å utstyre fremtidige elbil-modeller med forbrennings­motor også dersom det skulle være etter­spørsel etter det blant forbrukerne.

Det sa konsernets finansdirektør Natalie Knight da hun nylig presenterte resultatene for 1. kvartal av 2024, melder WardsAuto.

Kunngjøringen kommer etter en periode med nedgang i salget av nye elbiler i mange land, samtidig som det begynner å bli alvorlig tvil om den politisk planlagte elektrifiseringen av transport­sektoren i Vesten har realistiske sjanser til å bli gjennomført.

Stellantis, som oppstod med fusjonen mellom Groupe PSA og Fiat Chrysler, er verdens fjerde største bilprodusent og markedsfører kjente bilmerker som blant andre Citroën, Peugeot, Opel, Chrysler og FIAT.

Selskapets finansdirektør utelukker heller ikke at noen modeller også i fremtiden kan bli tilbudt kun som drivstoffbiler. Knight er forberedt på mange scenarioer:

Hun sier at dette er takket være konsernets produkt­strategi om å bygge de nye modellene på multi­energi­plattformer som gjør det mulig for bilprodusenten å reagere på markeds­trender. Knight sier: «De fleste av produktene våre er biler som enten går på drivstoff eller er beregnet på å bruke de multi­energi­plattformene vi har. Sammenlignet med andre bilprodusenter er det en stor mulighet for oss å ha fler­energi­plattformer for alle våre produkter under utvikling, og å ha fleksibiliteten til å skifte mellom dem.»

Konsernet forsøker tilsynelatende å ta hensyn til både politikkens og markedets krav:

Knight sier at bilprodusenten ønsker å balansere mellom å tilby det forbrukerne ønsker, og å sende et tydelig budskap til det bredere markedet om at de er forpliktet til energi­omstilling, og påpeker at av Stellantis’ 25 nybil-lanseringer i år, vil 18 starte som batteri­drevne elbiler.

Hun legger til: «Vi er veldig åpne for hvordan vi kan møte forbrukernes behov.

Strategien gir allerede resultater: Stellantis er allerede størst på ladbare hybridbiler i USA, der salget av slike modeller økte med 79 prosent i 1. kvartal, skriver WardsAuto.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.