Kamzy Gunaratnam går i bresjen for en kvinne som ønsker å bli politi, men nekter å ta av seg hijaben. Kamzy synes hun skal få lov til å beholde den og vil endre uniformsreglementet. Diskusjonen er ikke ny, og det er en grunn til at hijab ikke er forenlig med politirollen.
Hijab er en markør og sier noe om religiøs tilhørighet. Politet skal ikke splitte. Ved å tillate hijab på politiet vil samfunnet si noe om verdier. Hva med islams kvinnesyn? Hva står hijaben for? Det er ikke bare nordmenn som reagerer. Men alt dette overser Kamzy, som kjører på menneskerettigheter og krenkelse.
I 2009 holdt Justisdepartmentet på å gi tillatelse til hijab sammen med politiuniformen, men endret syn i siste liten.
Nå vil Kamzy ha omkamp.
Aftenposten intervjuer Maria (21) fra Drammen, som har gått ett år på politiskolen i Bodø. Det andre året må man gå med uniform, og der stanser det for Maria. Hun vil ikke legge vekk hijaben.
– Å åpne opp for religiøse hodeplagg, gjør at flere mennesker med innvandrerbakgrunn har mulighet til å bli politi. Det er vanskelig med dagens regler, sier hun.
Maria var ikke klar over hijab-forbudet da hun søkte om opptak. Hun mener det burde vært tydeligere presisert. Men kanskje skolen skulle gjort det klart for henne da hun troppet opp, eller er det slik at skolen gjerne vil bruke henne som brekkstang?
Kamzy synes Norge er modent for hijab i politiet. Det har jo vært tillatt i Forsvaret siden 2012.
Hun mener kravet om nøytralitet er et vikarierende argument.
– Hva er nøytralitet? Vi vet at politifolk med minoritetsbakgrunn blir hetset mer på jobb. Vi vet at kvinner kan ha egne erfaringer som politibetjent.
Kamzy sammenligner epler og pærer. At noen eventuelt møter motstand, betyr ikke at man skal oppgi nøytraliteten. Det betyr snarere det motsatte: at man må insistere på den.
Maria mener hun vil bane veien for minoriteter. Det vil gjøre det lettere for politiet å gjøre jobben blant minoriteter. Dette er et velkjent argument. Er det hudfargen eller det religiøse symbolet hun vektlegger? Kanskje begge deler? Kanskje hun mener at hijaben signaliserer et verdifellesskap med «ungdommene»?
Da kan det norske storsamfunnet svare tilbake: Det er ikke uproblematisk. Kanskje hijaben vil fortelle «ungdommen» at hun står på deres side? Ønsker vi en slik splittelse av politiet?
Politihøgskolen har slitt med rekruttering av personer med innvandrerbakgrunn og har lenge jobbet målrettet for å rekruttere flere, spesielt på grunn av språkkompetanse.
– Personer med innvandrerbakgrunn, folk med ulike legninger og kjønn har andre erfaringer og kunnskap som politiet trenger, mener Maria.
Maria tror et religiøst hodeplagg kan bygge tillit i flere grupperinger og få innpass i andre rom og kulturer.
Men hvorfor har politiet slitt med rekrutteringen? Kan det være fordi norske verdier ikke appellerer til minoritetsungdom? Det spørsmålet stilles ikke. Det er allerede mennesker med ulik bakgrunn i politiet.
At hijab bygger tillit, gjelder én vei, men den river også tillit. Og dét har vært grunnen til å si nei.
Nå vil Kamzy ha reversert vedtaket.
Aftenpostens journalist Sigrid Gausen kommer ikke med en eneste seriøs motforestilling, selv om de burde være lett å få øye på.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/73n144/maria-vil-fortsette-paa-politistudiet-men-naa-setter-hijaben-en-stopper