USAs etat for trafikksikkerhet, NHTSA, har startet etterforskning av Ford Motors’ handsfree førerassistansesystem, som er kjent som BlueCruise-teknologien. NHTSA fant også at Teslas autopilotsystem har bidratt til minst 467 kollisjoner.
Etterforskningen kommer etter to dødsulykker som involverte Mustang Mach-E som kjørte inn i parkerte kjøretøy.
Byrået skal foreløpig evaluere 130.000 Mach-E-biler fra 2021 til 2024, og det er det første steget for å avgjøre om den nye teknologien utgjør en sikkerhetsrisiko.
Ford sa at de samarbeider med NHTSA for å støtte etterforskningen, skriver Reuters.
NTSB, etaten som gransker transportulykker, etterforsker de to ulykkene hvor Mach-E var involvert og har bekreftet at BlueCruise var aktivert umiddelbart før begge kollisjonene og at de skjedde på kveldstid, under dårlige lysforhold.
I februar i år kjørte en Ford Mustang Mach-E 2022 inn i en Honda CR-V som hadde stoppet på en motorvei i Texas.
Den 56 år gamle Honda-føreren ble drept, mens Mach-E-føreren overlevde, med lettere skader.
Den andre dødsulykken fant sted i Philadelphia 3. mars. En Mach-E var i venstre kjørefelt da den traff en Hyundai Elantra som tidligere hadde kollidert med en Toyota Prius.
To menn i alderen 21 og 20 år var utenfor bilene sine på grunn av ulykken. Begge ble drept momentant.
Den 23 år gamle sjåføren, som kjørte i Blue Cruise-modus, er siktet for drap med motorkjøretøy, i påvirket tilstand.
I begge tilfellene kjørte Ford Mach-E inn i biler som hadde stanset på motorveier om natten – og hverken føreren eller de høyteknologiske systemene klarte å forhindre kollisjonene, skriver New York Post.
Ford Norge skrev i fjor om bilprodusentens avanserte system for «selvkjørende» biler:
Ford fikk i dag, som de første i Europa i sitt slag, en forskriftsmessig godkjenning for bruk av et nivå 2 håndfritt avansert førerassistansesystem for bruk på motorveier. Det betyr at førere av Mustang Mach-E med teknologien kan ta i bruk såkalt «hands-off, eyes-on teknologi» i Storbritannia.
Med BlueCruise tas hele kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet. Systemet sørger også for at du holder en trygg og god avstand til bilene foran, selv om trafikken skulle stoppe helt opp.
NHTSA-undersøkelsen omfatter Mustang Mach-E med Co-Pilot360 Active 2.0, som har en rekke førerassistansesystemer, inkludert BlueCruise.
I forrige uke publiserte NHTSA en rapport som fant «et kritisk sikkerhetshull» i Teslas autopilot.
E24 i Norge skrev om saken:
Mener Teslas autopilotsystem har bidratt til minst 467 kollisjoner.
Sikkerhetshullet skal ha ført til minst 467 kollisjoner, der 13 av dem endte med dødelig utfall, mens «mange andre» resulterte i alvorlige skader. Analysen baserer seg på 956 ulykker der elbilprodusentens autopilotsystem skal ha vært i bruk.
«Handsfree» kjøring? – De fleste sjåfører kan ikke kjøre med begge hender på rattet. Denne teknologien er mer enn hensynsløs og farlig, skriver Matrix i kommentarfeltet.
Ford tapte nesten 1,5 millioner kroner for hver elbil som ble solgt
Kjøp «Europas underlige død» her.
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!