En dag finner de opp tidsmaskinen. Jeg er helt sikker. Det skal jo ikke stor tankevirksomhet til for å forestille seg denne innretningen. Jeg skulle påtatt meg å konstruere en selv, om jeg hadde tilgang til litt fremtidskunnskap og et team av meget skarpsindige vitenskapsmenn (og ingeniører) og noen flotte, hjertegode og alltid like pliktoppfyllende sekretærer.
Folk innvender, gjerne i en nedlatende tone, at ja vel, hvorfor støter vi ikke på tidsreisende i nærmiljøet – om ikke titt, så i hvert fall ofte? Det er det veldig lett å svare på.
Få av oss er spesielt betydningsfulle, ergo ville de tidsreisende sløst med både tid og skattepenger om de skulle begynne å rusle rundt i begivenhetenes absolutte utkant. Tidspiloter har viktige oppgaver, det er ingen tid å miste, man tøyser ikke med tid.
Mange lurer på hvordan tidsmaskiner ser ut. I amerikansk film er de spektakulære. Og trenger plass. Ikke nødvendigvis fordi maskinen i seg selv er så omfangsrik, men den skal jo kobles til alt det siste i teknologien, og under selve take-off, når alle knappene er trykket inn, frigjøres enorme mengder med energi og elektronisk lys i blendende farver. Da trenger man lokaler store som flyhangarer.
Jeg vil imidlertid ikke legge for stor vekt på dette. Som nevnt opptrer fenomenene mest i amerikansk film, og er egentlig produkter av fantasien til voksne menn som aldri ble voksne og som ikke har så mye peiling som de tror.
Ekte tidsmaskiner er meget praktisk konstruert, de tar liten plass, og de reisende tilbys ingen form for luksus da tidsreiser jo er svært kortvarige. Man får knapt tid til å tenke seg om før man er fremme. Jeg har aldri hørt om tidsmaskiner med toalett.
Tidspiloter må være meget årvåkne da tidsreiser først og fremst dreier seg om presisjon. Det kan handle om sekunder – og det er meget lite når man beveger seg hundrevis (i noen tilfeller tusenvis) av år tilbake i tid.
Man må dessuten unngå å havne midt i store begivenheter mens de pågår, da det vil utløse forferdelse og uro om en tidsmaskin plutselig dukker opp, for eksempel under slaget ved Waterloo. Det kan få uforutsette konsekvenser for slagets historiske utfall (hvilket er forbudt) og er dessuten forbundet med fare både for tidspilot og passasjerer da det jo skytes med skarpt i slike slag.
Tidsmaskiner kan altså, som man forstår, ikke brukes til å forandre historiens gang. Det vil skape enorm forvirring om det stadig stikker folk innom begivenheter og «ordner opp». Her må man huske at selv om monstre som Adolf Hitler påførte menneskeheten enorme lidelser, vil det å fjerne Hitler og nazismen utløse en uoversiktlig dominoeffekt og gripe inn i ufattelig mange menneskeskjebner, ja, mange vil kanskje ikke engang bli født.
Man må la historien i fred. Slike ting må en tidspilot tenke på, det er et ansvar som tynger.
Det sier seg selv at han må være topptrent, uredd og reaksjonssterk – og ta mange kurs for å kunne mestre utfordringene.
Ved klok bruk vil tidsmaskinen imidlertid være av uvurderlig betydning. Man kan reise tilbake å sjekke ting. Det er jo ikke sikkert at historikerne husker riktig. Mange av dem var ikke engang født da det de skriver om skjedde.
Tidspiloter har spisskompetanse på tid. «Det skjedde i silurtiden» er et meningsløst utsagn for oss som syntes det det er lenge siden Drillos, silurtiden varte jo i mange millioner år.
Men tidspilotene er godt trent. De kniper kanskje det ene øyet sammen i dyp konsentrasjon, og så, etter en lang og intens tenkepause og kanskje to slurker kaffe, stiller de inn autopiloten på akkurat riktig tall, sjekker kartet som er lagret i datahjernen, så man ikke havner i en vulkan, og så er det egentlig bare å ta på seg reisebrillene og de små lærhjelmene med øreklaffer, og håpe at vi ikke havner i Stalingrad. Ingen har noe i Stalingrad å gjøre. Det er noe alle vet. Men en ørliten forskyvning i reisegodset ved avgang, og man kan bomme fatalt både på tid og sted.
Derfor er det svært begrenset med bagasjeplass, og passasjerene må holde seg helt i ro de første sekundene, så man ikke forårsaker kursavvik. Det blir jo helt håpløst hvis man skal på ekspedisjon til Dallas for å sjekke om Oswald var alene om det, og så tilter tidsmaskinen og sender passasjerene rett inn i et bedehusmøte i Flekkefjord i 1912. Kanskje det arrangementet i historien som færrest mennesker i verden lurer på noe om.
Men som regel treffer man det planlagte tidsvinduet. Og så gjelder det for tidspiloten raskt å observere vesentlige detaljer og også snappe opp viktige utdrag av genuine dialoger. Materialet vil gjøre historiebøkene betraktelig mer levende. Han kan også filme med et ørlite og nesten lydløst digitalkamera skjult i høyrehanskens pekefinger.
Her er det selvfølgelig viktig at han ikke blir knepet (da kan spillet være over, og hoder rulle), opptakene må gjøres diskret, og piloten bør kle seg for tidsepoken (strie er et utmerket og tidløst materiale som sjelden vekker mistanke) – de påbudte tidspilotbrillene kan med hell stikkes vekk i en skulderveske (av strie).
Ved ekstra lange tidsreiser, for eksempel til dinosaurene, er det viktig å finne et forholdsvis trygt sted med en betydelig overhøyde, før man begynner sine nedtegnelser og opptak. På særlig farlige steder må piloten alltid være årvåken og ha fingeren på reiseknappen. Klar.
Mange lurer på hvor de ville reist hvis de fikk sjansen. Jeg er kommet fram til at de fleste av historiens reisemål, særlig de som ligger lenger tilbake i tid enn 1950-tallet, er ganske skumle.
Legene opererer i dystre rom med sprukne fliser, og det klirrer ustanselig av metallinstrumenter i keramikkboller, og plutselig bare sager de det ene benet av deg uten bedøvelse. Maten ser ikke så god ut på gamle fotografier fra århundreskiftet, folk er dårlig kledd og har helt sikkert lus, det er nesten ikke reklamer å se, og i butikkvinduene er det bare sko og damevesker og hatter. De må ha hatt det fryktelig trist, og luktet nok surt også. Hvem vil dit frivillig? Ikke jeg.
Det er mitraljøser og nazister og pistoler og sverd og tunge dyr og pest og alt mulig. Man vet aldri, og som nevnt, man var ikke akkurat i trygge hender om man havnet på legevakten.
Man levde i en farlig verden. Så farlig at man ventet med å oppfinne fotografiapparatet, så det ble malerne og tegnerne som rapporterte de store begivenhetene. Men hvor mye kan du stole på dem? Historien er full av øyeblikk. Det tar mye lenger enn et øyeblikk å male bilder. Illustratørene ble neppe ferdig med reportasjemaleriene sine før mange uker etter at det var skjedd. De tok seg sikkert mange kunstneriske friheter, og kritikk og innvendinger ble enkelt og greit møtt med et feiende arrogant «Bevis det!» under alpeluen.
Uansett vil jeg ikke oppleve krigen. Jeg vil ikke se tyskerne komme. Jeg vil ikke risikere å gå ned med Titanic. Eller gå på månen. Eller ligge under for brennevinet i Piperviken. Eller ta sjansen på å veksle noen ord med rabbineren bare for å havne på korset sammen med Barrabas og gjengen hans. Eller bli jaget av rasende muslimer med krumsabel fordi jeg lurte på om de hadde sett noe til Sigurd Jorsalfar og hans modige menn.
Og tenk om tidsmaskinen går tom for drivstoff. Ingen vet hvor vi er. Men her blir vi i det som er igjen av livet. Uten mat. I småsko og jeans. I de blåfrosne ruinene av Stalingrad traktorfabrikk.
Jeg er derfor kommet til at tidspilot Friis ville nøyd seg med noen av skøyteløperen Fred Anton Maiers 10.000-metere, et par Beatles-konserter, en tur innom en kiosk i 1957 for å kjøpe et Donald-blad, og kanskje i all hast, og med fingeren på reiseknappen, som snarest, stukket innom og helt tjære og fjær over en jente, la oss kalle henne Eva, som valgte en annen (han breiale fra Eiksmarka) en nyttårsaften da jeg var klar for alt, og satt igjen med ingen ting. Takk for sist! Ha!
Ja, av og til må tidspiloter kalles inn på teppet. Men Gud skal vite at det var verdt det.