Busstrøbbel på glatt føre i Oslo, her fra Sagene. Foto: Truls Nygaard / NTB

Et stort flertall av Oslos busser kan bli stående om Unibuss går konkurs.

Det skrives stadig nye kapitler i historien om busskrisen i hovedstaden. Nå kan det gå mot en total kollaps, ved at det største selskapet, Unibuss, rett og slett går konkurs.

NTB melder om denne nyeste utviklingen i føljetongen om Oslos busstrafikk.

Samferdselsbyråden i Oslo ble onsdag kalt inn på teppet i bystyret. En mulig Unibuss-konkurs vil ramme store deler av kollektivtransporten, noe som naturlig nok bekymrer politikerne i hovedstaden.

Selskapet som drifter flesteparten av kollektivtransportens busser, har tidligere opplyst at de er svært nær konkurs. Unibuss ble ilagt store bøter etter vinterens kaos, og sliter med å betale dette.

I et krisemøte i miljø- og samferdselsutvalget måtte samferdselsbyråd Marit Vea (V) onsdag ettermiddag svare om den mulige krisen.

– Konkurs er alltid et scenario når man opererer med kommersielle selskaper, men et scenario jeg setter aller kluter til for å unngå, fortalte Vea til Aftenposten.

I opposisjonen var man glad for at byråden svarte, men MDGs Sirin Stav føler ikke hun kan senke skuldrene ennå.

– Vi har ikke fått svar på alle spørsmål, men på noen. Det vi er opptatt av nå, er videre håndtering. Vi er ikke betrygget. Det er fortsatt stor fare for at dette vil få store konsekvenser. Det bekymrer oss veldig, sier hun til avisen.

Både Sirin Stav og hennes MDG-kollega Lan M. Berg er også ventet å skulle forklare seg om utviklingen, da det var på deres vakt som rødgrønne samferdselsbyråder de ulykksalige beslutningene om innkjøp av nye elbusser ble tatt.

Mange hevder derfor at hele krisen er et resultat av deres ikke spesielt innsiktsfulle og kompetente vurderinger omkring dette.

MDG mener som kjent at klimaet på jorda i stor grad skal reddes ved å elektrifisere mest mulig av trafikken i Oslo, uansett praktiske  konsekvenser for byens reisende.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen forteller til Aftenposten at han tror Unibuss kommer til å unngå konkurs.

– Konkurs er det dårligste alternativet, sånn det ser ut nå, ifølge Reitan Jenssen.

Det kan fort bli snakk om at det skytes inn nye offentlige midler for å redde restene av selskapet, og sikre busstilbudet i hovedstaden inntil videre.

Document omtalte nylig forrige kapittel i denne historien, se artikkelen under.

Les også: 

Busskrisen i Oslo mot nye høyder: Samferdselsbyråden kalles inn på teppet

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.