Bismillahir Rahmanir Raheem, messet imam Osman Mehmedovic i Nidarosdomen mandag kveld. Det vil si en hyllest til Allah, om at den guden visstnok er mest barmhjertig og nåderik. Imamen var invitert til nasjonalhelligdommen av dialogprest Dag Aakre, sammen med en jødisk forstander og biskop Herborg Finnset, slik at de tre, fra tre ulike religioner skulle be sammen. For fred.
– Vi står sammen som søsken, som mennesker som lengter etter fred, sa Dag Aakre, daglig leder for Kirkelig Dialogsenter Trondheim under Felles bønn for fred i Nidarosdomen mandag kveld. Der altså en muslimsk imam, en jødisk forstander og en kristen biskop skulle be side om side, i sin bønn for fred. Ifølge arrangøren, som har lagt ut noen videoglimt fra seansen i katedralen fra 1070.
Biskop, jøde og imam
Lyden er noe dårlig, men både Ralph Buchmann, forstander i Det jødiske samfunn i Trondheim, og biskop Herborg Finnset synes å ha snakket om ønsker om fred, mens imamen starter sitt innlegg (etter det arabiske) med å snakke om «Min Herre», altså en direkte henvendelse til Allah. Og det foran hovedalteret i Nidarosdomen. Mens det var mye «meg» i resten av innlegget, i den grad det var hørlig.
Herborg Finnset, biskop i Nidaros, var altså den kristne representanten i trioen. Hun bad for alle som lever i krig og konflikt, for fanger og gisler, for uskyldige og barn som dør, for å nevne noe.
Det var altså ikke snakk om at de kom med en felles bønn, eller bønn side om side, i hvert fall ikke i videosnutten derfra. Men at hver enkelt sa noe fremfor alteret, og med ulikt innhold.
Norske kirker skal tjene Guds ære
Nå skulle en tro at enhver hyllest av, eller henvendelse til Allah, var helt i strid med reglene for Den norske kirke, og i tillegg noe uhøvisk i forhold til Norges kulturarv og Hellig Olavs gravkirke. Ifølge forskrift for bruk av kirkene, §1. så er «Kirken vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetens oppbyggelse.»
Videre fra §4:
Kirken med tilbehør skal behandles forsvarlig og med respekt.Kirken må ikke brukes til politisk møte eller virksomhet.
Kirkerommet kan ikke brukes av ikke-kristne tros- og livssynssamfunn til utøvelse av deres tro eller religion.
Da kan det synes som om verken biskopen eller dialogpresten kjenner Norges lover og dens forskrifter? Eller de ansvarlige for Nidarosdomen, som synes dette er storartet og deler seansen på Facebook:
NRK er begeistret
NRK er ikke overraskende begeistret for tiltaket og satte fem journalister for å dekke seansen i katedralen.
«Historisk møte i Nidarosdomen: – En felles lengsel etter fred», lyder overskriften fra NRK på nett.
Det er såpass uvanlig at religiøse ledere fra de tre verdensreligionene samles til et felles arrangement, at de trengte tid til å forankre det i egne miljøer. Men alle de tre religiøse lederne fikk støtte hos sine egne, skriver NRK.
Imam Osman Mehmedovic sier til kanalen at det er viktig at folk med forskjellig bakgrunn er i dialog med hverandre.
– Hver dag er dette det viktigste, sier han og legger til:
– Dialog er å høre den andre siden, hva de har å si.
Den jødiske forstanderen Ralph Buchmann tror dialog-prest Dag Aakres tilnærming er grunnen til at det har latt seg gjøre å enes om et slik møte i Nidarosdomen. Og sier til NRK at ikke noe kan være uprøvd i situasjonen vi har nå. Han tenker på Israel-Gaza.
Dialogprest opptatt av Abraham
– Det er så tydelig at dette er mennesker som først og fremst er opptatt av fred. De ønsker seg fred. Det veier tyngre enn uenigheten. Derfor var det egentlig ingen fjern tanke å be sammen, sier dialogprest Aakre, og er opptatt av at alle tre religioner angivelig har felles kilde, Abraham.
– Vi ber aldri sammen, vi ber hver for oss. Det å komme sammen med respekt for det som skiller oss, med en felles lengsel etter fred, det tror jeg gleder Gud, sier Aakre.
Fornøyd biskop
Biskop Herborg Finnset er også meget fornøyd med den islamsk-jødisk-kristne bønnestunden i katedralen:
– Jeg er glad for at vi kunne møtes på et så symboltungt og viktig sted, og på en så viktig måte som vi har gjort i dag, sier hun.
Finnset var for øvrig på islamsk arrangement i en annen av sine middelalderkirker bare for en liten tid tilbake. Da var hun på iftar og ramadan-feiring i Vår Frue kirke i Trondheim. Vi vet ikke om det var bønneutrop der, slik det har vært i andre kirker og menigheter ivrige på iftar og ramadan. Det vil si at det på arabisk ropes at «Allah er størst. Allah er størst. Jeg vitner om at det ikke finnes noen gud utenom Allah.»
Det er jo ikke sikkert at alle disse prestene, biskopene og menighetene har oppfattet at det med det ropet ikke annerkjennes noen kristendom, eller vår Gud?
Etter all denne dialogen kunne en kanskje tro at presteskapet ble opplyst både om det ene og andre. Som for eksempel at dette uttrykket på arabisk som ble nevnt innledningsvis, Bismillah ir-Rahman ir-Rahim, er selve essensen av Koranen, ifølge denne kilden. Som attpåtil hevder at begrepet på sett og vis utgjør selve fundamentet i islam. Nå altså fremført foran alteret i Norges nasjonalhelligdom.
Er det ikke litt rart at denne islamfeiringen og religions-dialogen bare kan skje i de aller viktigste av våre kirkene, at det ikke finnes et eneste annet ledig lokale? Litt salmesang og Fadervår-bønn i en moske må da være ypperlig for dialog. Det finnes attpåtil mange å velge blant, bare i Trondheim.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som ebok.