Økningen i vold og trusler i norske skoler er langt mer omfattende enn tidligere kjent. Dette melder NRK.
«Noen ganger føler jeg meg mer som en vekter enn en pedagog». Dette er blant beskrivelsene norske lærere gir av sin hverdag i grunnskolen.
Undersøkelsen om lærernes arbeidsmiljø med fokus på trusler, trakassering og vold i arbeidshverdagen ble utført av Resons Analyse for Utdanningsforbundet i samarbeid med NRK. Svarene er samlet inn 13. mars til 5. april 2024.
Lærernes opplevelser med vold, trusler og trakassering i grunnskolen har økt voldsomt siste seks årene, viser resultatene.
7 av 10 lærere, mer enn dobbelt så mange som i 2018, svarer at de har opplevd å bli truet eller trakassert siste år. Andelen som har opplevd flere tilfeller av trusler/trakassering er mer enn firedoblet.
Nær annenhver lærer har opplevd fysisk skade eller vold en eller flere ganger siste år. For seks år siden gjaldt dette hver fjerde lærer.
«Det er sjelden vi ser så tydelige utviklingstrekk eller endringer fra en måling til en annen», bemerker Idar Eidset i Respons Analyse.
«Det har gått fra vondt til verre. Utviklingen er veldig negativ og bekymringsfull. Dette er en situasjon vi ikke kan leve med lenger», uttaler Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, til NRK.
Forbundet har over tid fått tilbakemeldinger fra sine medlemmer om at utfordringene vokser. Likevel er han overrasket: «Omfanget er så påfallende mye verre nå enn det har vært».
I undersøkelsen beskriver mange av lærerne selv en ny og skremmende hverdag i norske skoler:
«Det er helt krise!»
«Elevene oppleves å ha ingen grenser for hva som er greit å gjøre mot hverandre, på inventar, eller mot voksne».
«Det har vært en stor økning i utagerende elever på den skolen jeg jobber ved bare det siste året».
Svært mange savner støtte. Bare 3 prosent av de spurte lærerne mener de har et støtteapparat som fungerer godt for å hjelpe elever med voldelig, truende og utagerende adferd på skolen sin. Over halvparten har ikke et slikt støtteapparat – eller vet ikke om de har det.
Særlig de yngre lærerne og de som jobber i de laveste klassetrinnene oppgir at de er hyppigere utsatt for fysisk skade og vold enn før.
I undersøkelsen kommer det fram at også vold mellom elever er svært omfattende. 77 prosent av lærerne har det siste året måttet gripe inn fysisk i voldsepisoder eller farlige situasjoner mellom elever.
Andelen grunnskolelærere som opplever arbeidsmiljøet som svært eller ganske utrygt, er mer enn doblet fra 7 til 18 prosent.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) karakteriserer omfanget av vold i skolen som et alvorlig problem. Nordtun kaller nå inn alle som jobber med skole til et krisemøte, og sier hun er klar for å «snu alle steiner» for å stoppe trenden med økende vold i klasserommet.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her! Du kan også kjøpe e-boken her.