Flere norske skoler bryter loven fordi de ikke følger opp sine ansatte etter voldshendelser, viser rapporter fra Arbeidstilsynet. Dette melder NRK.
Lærer Christine Koth Fliid er bekymret for utviklingen. «Hadde man satt opp et kamera i ethvert klasserom, tror jeg ganske mange hadde blitt sjokkert. De forstår ikke helt hvor krevende det er nå», sier Fliid.
NRK skriver at åtte av ti kontrollerte skoler ikke gjør nok for å beskytte sine ansatte mot vold, og dermed bryter loven.
De siste månedene har Koth Fliid vært sykmeldt. Selv om hun ikke har hatt problemer med vold i sin klasse, forteller hun at kollegaer har blitt slått, sparket, lugget og ropt etter.
«Det blir nærmest til at man bare skal finne seg i det, og det er skremmende», mener hun.
Skoler og krisesentre slår alarm: «Norge har et høyt voldsomfang»
«Det skapte en veldig stor grad av usikkerhet, utrygghet og ensomhet», forteller Børge Skåland om læreres opplevelse av å bli utsatt for vold på jobb.
Han er førsteamanuensis ved OsloMet og har selv jobbet som lærer med spesielt krevende elever. Da hans kollegaer ble utsatt for vold, tok han seg selv i lure på om de ikke var flinke nok.
Skåland ble overrasket over det han fant da han forsket på problemet.
«Det traumatiske var ikke selve voldshandlingen, det var mangelen på støtte etterpå», sier han til NRK.
En undersøkelse fra Sintef i 2023 viste at hver tredje lærer i den norske grunnskolen føler skam og skyld fordi de ikke mestrer jobben.
Dette kjenner Christine Koth Fliid seg igjen i.
«Det er mange lærere som går på jobb med dårlig samvittighet fordi de vet at de ikke klarer å være i forkant», hevder Fliid. «Du føler på en skyld og en skam når du ser at du ikke klarer å stoppe tingene før det har begynt».
Seks av ti svenske lærere opplever vold og trusler på skolen
Vold på skolene, mot både ansatte og elever, er et alvorlig og økende problem også i andre europeiske land som Frankrike, Storbritannia, Tyskland og Sverige.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her! Du kan også kjøpe e-boken her.