Ordfører i Sør-Varanger Magnus Mæland har blitt rent ned av kinesiske delegasjoner som vil investere i Kirkenes. Det er ikke måte på hva kineserne tilbyr. Havnesjef Terje Jørgensen har blitt invitert til ambassaden i Oslo. Kineserne vil bygge ut havnen i Kirkenes. PST er betenkt.
– Jeg har vært ordfører i cirka fem måneder i Sør-Varanger, og vi har møtt cirka tre kinesiske delegasjoner. Det har vært mange besøk på kort tid.
Det er veien gjennom Nordøstpassasjen som lokker kineserne. De ruta er en tredel kortere enn gjennom Suez-kanalen, hvor det for øvrig stadig er uro.
Et brohode i Kirkenes vil passe Kinas strategi om å bli sentrum for verdenshandelen.
På få måneder har minst seks kinesiske bedrifter sett til Kirkenes.
En kinesisk tekstilfabrikk, en bilprodusent, en teknologibedrift og et stort investeringsfond.
Et av Kinas største byggefirma og et av de største shippingselskapene i verden, begge eid av den kinesiske stat.
Når man får så mye oppmerksomhet på kort tid ligger noe mer bak. Kina har blinket ut Kirkenes som et satsningsområde. Men de viser hånden litt for tydelig. PST er ute og advarer. Å bygge ut havna er utelukket. Kina har kjøpt seg inn i Haifa og Antwerpen. Det følger alltid noe med kinesisk eierskap og PST ser det som en sikkerhetsrisiko.
Men hvordan hindre at Kina får fotfeste på kommersielle vilkår, hvis de vil? Den norske stat har ikke vært spesielt engasjert. I fjor måtte regjeringen bevilge 100 millioner kroner da verftet Kimek holdt på å gå over ende pga sanksjonene mot Russland.
Nå støtter Kina Russland i krigføringen. Skal Norge slippe til Kina på norsk territorium?
På Kirkeneskonferansen i februar viste Støre at han forstår betydningen av den nordlige sjøruten til Asia. Alt ligger til rette for et utstrakt samarbeid med Russland og Kina. Men i den nåværende situasjonen er det politisk umulig.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/investorer-fra-kina-vil-satse-i-kirkenes-og-pa-nordostpassasjen-1.16820203