Hvordan skape en arkitektonisk estetikk innenfor rammene av en global klimakrise? Ifølge Morgenbladets arkitekturkommentator Gaute Brochmann er dette det mest grunnleggende spørsmål for dagens arkitekter. Vi skal merke oss Brochmanns synspunkter. Han er trolig samtidsarkitekturens mest innforståtte fortolker. Men det er ikke bare klimakrisen som skaper rammer og utfordrer dagens arkitekter. I over hundre år har arkitektstanden selv vært underlagt et funksjonalistisk smaksdiktatur som har stanset enhver faglig fornyelse.
Tegn og tanker i tiden tyder på at det er behov for arkitektonisk nyorientering. At arkitektene bør legge mer vekt på miljøfaktorer er positivt, men like viktig er at de tar et oppgjør med det modernistiske smaksdiktaturet, og utvikler byggtekniske løsninger som kan skape humane kvaliteter. Arkitekturopprøret har lenge etterspurt skjønnhet, men har aldri fått skikkelig gehør. I sin Morgenblad-artikkel (2/1-24) er Gaute Brochmann forsiktig med å lokalisere en arkitektonisk skjønnhet.
Allikevel avslutter han sin artikkel med hvordan vi bør tenke: «Vi må frem til en arkitektur der husene er vakre fordi de er miljøvennlige.» En interessant vinkling, men burde ikke faktorene ha byttet plass på følgende vis: «Husene er miljøvennlige fordi de er vakre»? Om arkitektene gjennom historien ikke har tenkt så mye på miljøvennlighet, har de i alle fall hatt fokus på bygningens skjønnhet, dermed også den estetiske utstråling som har gitt omgivelsene en opphøyet mening.
Hvis det er slik at den globale klimakrisen tvinger oss til å tenke nytt om både arkitektur og estetikk, så er det avgjørende at vi kjenner faktorenes funksjon og vet hvor de skal plasseres. Hverken den modernistiske eller førmoderne arkitekturen oppfyller dagens krav til bærekraft og klimavennlighet. Det betyr at arkitektene må utvikle en ny type formgivning og miljøvennlig skjønnhet, men hva skal de legge vekt på? Historisk sett har estetikken aldri kommet rekende på en fjøl. Skjønnheten har alltid vært en overordnet norm i det kulturelle hierarkiet, i et selvstendig gyldighetsområde for den kunstneriske kreativiteten.
Denne tenkemåten og tradisjonen er det ikke så mye igjen av lenger. Da den teknologisk funderte funksjonalismen erobret hegemonisk status på slutten av 1800-tallet ble fortidens estetikk og formverden satt på indeks. Tradisjonsbundet arkitektur ble sett på som bakstreversk og politisk betent. Arkitektene måtte se fremover og tenke nyskapende i tråd med fremskrittet og den teknologiske utviklingen. Ut fra ny materialkunnskap og nye konstruksjonsprinsipper skapte arkitektene en funksjonsfokusert byggeskikk basert på kriterier om renhet, enkelhet og saklighet. Estetikken som overordnet styringsprinsipp forsvant ut av synsfeltet.
Disse formalistiske idealene konverterte skjønnheten til et teknologisk regnestykke. For å vri litt på Gaute Brochmanns visjon for fremtidens arkitektur: «Den gang fikk vi en arkitektur der husene var vakre fordi de var teknisk funksjonelle.» Nei, det stemmer nok ikke. Husene var ikke på noen måte vakre. De var bare nye og i fremskrittets modus. De modernistiske arkitektene hadde ingen ambisjon om å skape en vakker byggekunst. Det hørte fortiden til, nå skulle fremskrittets byggeskikk realiseres på den moderne teknologiens premisser.
Og slik ble det. Vi fikk en modernistisk, stilløs og uskjønn arkitektur, som etter utøvernes mening representerte en progressiv og nyskapende form for byggekunst. Modernistisk arkitektur har på en måte satt sluttstrek for en lang historisk utvikling. Lenger kan den ikke komme, annet enn å flytte på de tidløse teknologiske brikkene. Derfor har den modernistiske arkitekturen også stått stille i over hundre år. I følge Gaute Brochmann vil arkitektene fortsatt kunne skape en vakker byggekunst, men de må formgi skjønnheten på andre premisser enn de rent teknisk-funksjonelle.
Det er nå det blir interessant å kjøpe bolig. Under klimakrisens dystopiske utsikter må en ny og tidsriktig bebyggelse være bærekraftig og se miljøvennlig ut. Da blir den også vakker for brukerne. Denne formen for hokuspokus-estetikk minner mer om en salgsstrategi for arkitektfirmaer. Om man plusser på med mye bærekraft, så har man hele skjønnheten i boks. Brukerne må bare omstille seg og følge markedsføringens overfladiske og forførende blikkpunkter. Hva arkitekturen uttrykker i seg selv, som formgitt skjønnhet, er ikke en klimarelevant problemstilling.
Uansett hvilke dystopiske undergangsvisjoner man fôrer arkitektene med så vil profesjonen fortsatt henge fast i det modernistiske tvangsparadigmet. Hverken bærekraft eller miljøvennlighet er estetiske kvaliteter. De kan heller ikke bli det, annet enn som ideologisk selvskryt i markedsføringen av boliger og annen bebyggelse. I en tid med global skremselspropaganda ved hvert hushjørne vil nok salget av boliger med bærekraft og miljøvennlighet gå så det suser. Men når verden først går under, hadde det vært stilig med en død i ekte skjønnhet.
Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.