Sentralbanksjef Nicolai Tangen er en artig skrue som ikke er gjenget på normalt vis. Han er en pasjonert kunstsamler som ikke streber etter kulturell kapital, bare pengeverdien.
Ifølge et nylig publisert Aftenposten-intervju (27/3) smitter tydeligvis ikke kunstens kulturelle kvaliteter over på Nicolai Tangens mentale habitus. Det gir dermed sentralbanksjefen en begrenset kompetanse og makt på det kunstneriske og kulturelle feltet. Noe Nicolai Tangen har demonstrert ved flere anledninger, særlig som kunstsamler men også ved å promotere det arkitektonisk banale Silobygget/Museet i Kristiansand.
Ifølge den franske sosiologen Pierre Bourdieu pleier folk med økonomisk kapital også å være utstyrt med kulturell kapital. Det virker mer tiltalende når folk med mye penger også har god smak og sans for stil. Kort sagt dannelse og kulturelle tradisjoner.
Når Nicolai Tangen praler med sin antikulturelle legning, så meler han sin egen kake. Vel mangler jeg smak, men har penger i fleng. Ja, så mye at jeg nå vil gi bort min store kunstsamling av norsk og nordisk moderne kunst fra 1920 til 1970.
Også i dette intervjuet trekker Nicolai Tangen frem gavekortet. Det er ikke første gang. Allerede i 2016 ble Kristiansands innbyggere informert om at Tangens kunstsamling skulle doneres til byen og det nye Silomuseet. Det viste seg ikke å stemme. Ifølge en avtale inngått mellom Kunstsilomuseet og Ako Kunststiftelse i fjor får ikke Silomuseet noen eiendomsrett til kunstsamlingen, bare en evig disposisjonsrett. Stiftelsen er privat med kulturelle formål.
Når Ako Kunststiftelse her kommer i fokus som avtalepartner, så skyldes det at Nicolai Tangen har overført kunstsamlingens eierrettigheter til Ako Kunststiftelse. Det foreligger her et eierskifte som ikke lenger gir Tangen som privatperson og mulig donator full råderett over kunstsamlingen.
Ved en gitt anledning kan han trolig tilbakeføre samlingen til eget eierskap, men da kan Skatteetatens momsfritak fra i fjor, for å innføre store deler av kunstsamlingen fra utlandet momsfritt, få et annet pekuniært utfall. Momssvindel er dessuten straffbart.
Når kunstsamler Nicolai Tangen nå igjen bruser med sin kulturelle gavmildhet, tenk en kunstdonasjon på over 5000 verker, så ringer en varselklokke. Hvem skal onkel Skrue nå loppe for offentlige verdier og folkelig mynt? Og det uten kulturelle ambisjoner som salgbar ferniss.
I flere år nå har han prøvd å polere samlingen med innleide fagfolk og lojale støttespillere, men kunstsamlingen er fortsatt like kjedelig og kunsthistorisk uinteressant. Tidligmodernismen i Norden er ikke for profesjonelle samlere.
Kunstsilomuseet i Kristiansand åpner 11. mai.
Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.