Stokke, som er anerkjent over hele verden for sine smarte løsninger for barn, har vakt sinne fra foreldre i USA på grunn av en reklame som var ment å knuse kjønnsstereotypier.
Flere store medier som Fox News og New York Post har skrevet om saken og Libs of TikTok med sine 3 millioner følgere fillerister det norske firmaet som produserer møbler og utstyr for barn.
Den 14. mars delte Stokke en kort videosnutt på sin offisielle Instagram-side som viser hvordan en mor bryter kjønnsstereotypier med barnet sitt.
Bildeteksten lyder:
– Breaking Stereotypes: Fordi barndommen bør være et lerret, ikke en blåkopi!
– Breaking Stereotypes: Because Childhood Should Be a Canvas, Not a Blueprint!
Hashtaggene i bildeteksten var blant annet «redefinere kjønn» og «knuse kjønnsstereotypier.»
I filmen forteller en mor om hvordan hun lar sønnen bruke neglelakk, leke med dukker og utfordre tradisjonelle kjønnsnormer på andre måter.
Hun forteller at han er kreativ og selvsikker fordi de lar ham uttrykke seg uten å bli begrenset av kjønnsstereotypier og oppfordrer andre foreldre til å utfordre skadelige kjønnsstereotypier ved å unngå kjønnsspesifikke leker og lese bøker med inkluderende budskap.
– Slutt å gi pengene deres til folk som fremmer skadelige ideologier som skader barn og hater dere, skriver Libs of TikTok.
Elon Musk har svart henne med to utropstegn, som antagelig betyr at han er sjokkert og sint.
UNREAL. Baby furniture company Stokke Baby (@StokkeBaby) just put out this ad promoting ‘genderless babies.’
They claim gender stereotypes and gender norms can harm kids’ development.
Stop giving your money to people who promote harmful ideologies which harms kids and hate you… pic.twitter.com/K5iPs5Tqe4
— Libs of TikTok (@libsoftiktok) March 18, 2024
Innlegget fikk hundrevis av kommentarer, hvorav de fleste var negative, skriver Fox News.
Jeg hadde aldri trodd at et selskap som deres skulle gå ned i toalettet på denne måten!, lød en av toppkommentarene:
– I never thought that a company like yours would go down the toilet like this! one of the top comments read.
Flere kommentarer sammenlignet innlegget med Bud Light-kontroversen i fjor, da ølgiganten fikk en økonomisk smell etter å ha samarbeidet med transkjønnet influencer Dylan Mulvaney i en kampanje på sosiale medier:
– Har selskapene ikke lært noe av Bud Lights store tabbe? Hold dere til å lage babyprodukter og slutt å fremme deres agenda for grooming av barn og hjernevasking. Ingen gidder å høre om deres kjønnsløse barn.
– Jeg antar at Stokke ønsker å miste kunder, akkurat som noen andre. Jeg vil ikke støtte selskapet deres lenger. Slutt å komme etter barna våre med denne agendaen.
– Have companies learned nothing from Bud Light’s big mistake? Stick to making baby products and stop pushing your child grooming, brainwashing agenda. No one wants to hear about your ‘gender less’ child nonsense, another user wrote.
– I guess Stokke wants to lose business just like some others. I will not support you. Stop coming after our kids with this agenda.
– Vår intensjon er ikke å tvinge frem noen agenda, men snarere å ta til orde for inkludering og aksept i samfunnet vårt, skrev Stokke under en negativ kommentar
Reaksjonene fikk Stokke til å svare 19. mars.
– Vi synes det er viktig å svare på de negative tilbakemeldingene vi har fått, skrev selskapet i en oppdatering som var festet øverst i det opprinnelige innlegget.
(New York Post delte det opprinnelige innlegget, men det ser ut til at det er slettet).
Stokke skrev videre:
– Selv om vi respekterer enkeltpersoners beslutning om å slutte å følge oss, er det ikke akseptabelt å spre hat om noens valg av utdanning og oppdragelse. I Stokke tror vi på å fremme åpne diskusjoner og omfavne ulike meninger, men vi vil alltid motsette oss hat.
– Vi vil fortsette å dele historier som er i tråd med våre verdier om å oppdra trygge barn med kjærlighet og toleranse. Ingen unfollowing vil stoppe oss fra dette oppdraget.
Innlegget avsluttes med en emoji med hjertehender og hashtaggene «Gender Equality» og «Challenge Norms.»
– While we respect individuals’ decisions to unfollow us, spreading hate regarding someone’s choice of education and parenting is not acceptable. At Stokke, we believe in fostering open discussions and embracing diverse opinions, but we will always oppose hate, the statement said.
– We’ll continue sharing stories aligned with our values of nurturing confident children with love and tolerance. No amount of unfollowing will deter us from this mission, the company said with the heart hands emoji and the hashtags «Gender Equality» and «Challenge Norms.»
Selskapet har delt to andre innlegg og filmsnutter med temaet «å bryte kjønnsstereotypier» den 10. mars og 2. Mars, skriver Fox News til slutt.
Gays Against Groomers har også delt en sak om Stokke.
Organisasjonen er kjent for å drive kampanje mot kjønnsbekreftende omsorg for mindreårige, pensum i skolen med LHBT-temaer og Drag Queen Story Hour for barn.
Baby furniture company @StokkeBaby just rolled out with their «genderless babies» campaign. They claim gender stereotypes and gender norms can harm kids’ development.
Stop giving your money to companies that hate you and your children!!
The «theyby» crowd will be the first ones… pic.twitter.com/m8EtpkKOmI
— Gays Against Groomers (@againstgrmrs) March 20, 2024
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!
Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.