Entusiastisk presentasjon av Fiat 500e på bilmesse i USA. Kundene har ikke vist samme begeistring. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez
Salget av den nye, elektriske Fiat 500e er på langt nær så godt som den italienske bilprodusenten hadde håpet. Mange vil kalle det en regelrett fiasko.
Nå planlegger fabrikken rett og slett å bygge om bilene for å få fart i salget.
Elbilsalget har vært en skuffelse for flere store bilprodusenter.
Det viser seg at den grenseløse entusiasmen visse politikere, aktivister og en del pressefolk har for elbilen, ikke deles av bilkundene.
Mange bilkjøpere vil ganske enkelt ikke ha elektrisk bil. Floskler om grønn fremtid, klimaansvar, bærekraft osv. er ikke nok til å overbevise dem som skal betale for bilene.
Les også artikkel under.
Den italienske bilprodusenten Fiat er blant dem som har gått på en smell i denne forbindelse.
Samnytt skriver om saken.
Den lille, ikoniske modellen Fiat 500 ble laget i en el-versjon kalt 500e. Men i stedet for å bli den braksuksessen mange hadde håpet på, ble den det motsatte.
Målet var å selge 175.000 biler, men bare 77.000 ble solgt i fjor. Slike tall kan ikke produsenten leve med.
Her er bakgrunnen:
Etter at Fiat 500 med forbrenningsmotor er avviklet i juli, vil bare den elektriske versjonen av Fiat 500e være tilgjengelig for kjøp av den klassiske modellen.
Håpet var at 500e skulle overta salget helt fra bensinversjonen, men det skjedde altså ikke, melder Carup.
Siden el-versjonen selger altfor dårlig, har Fiat nå planer om å sette inn en bensinmotor i bilen, og dermed bygge om elbilen til en forbrenningsbil.
Motoren som skal brukes i dette tilfellet er den tresylindrede enliters Firefly-motoren som i dag brukes i Fiat Panda og den gamle Fiat 500.
Håpet er at dette skal få sving på salget av biler fra fabrikken, der bilene nå går ut i markedet med halv fart.
Å bygge om en elbil til en med forbrenningsmotor er et nokså unikt grep. og det vitner om en viss desperasjon. Ved fabrikken må man rett og slett ha bestemt seg for at hele denne elbilprosjektet virker temmelig dødfødt.
Ellers ville man neppe satt i verk en slik ombyggingsoperasjon, med de kostander og det prestisjetap det innebærer.
Dette er antagelig noe som legges merke til også hos andre bilprodusenter, der lagrene med usolgte elbil hoper seg opp, mens kundene jakter på brukte bensin. og dieselbiler.
Les også:
Støtt Document:
Gode bøker fra Document! Bestill i dag: