En tidligere utgave av NRKs Nytt på Nytt, med Jon Almaas som programleder. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB
NRKs flaggskip-programmer som «Nytt på nytt», «Beat for beat» og «Norge rundt» fenger ikke lenger, viser nye tall. Utviklingen for kanalen beskrives som dramatisk.
Seerne rømmer fra NRK, og tv-tallene for underholdning er elendige sammenliknet med i fjor og året før. Det viser helgetall fra NRK, ifølge Dagbladet .
På denne tiden i fjor og i 2022 hadde NRKs fem mest populære underholdningsprogrammer 3,6 millioner seere.
Nå har tallet falt med én million. Det er dramatisk for kanalen.
«Gullrekka» taper seere
NRKs mest sette programmer har de siste helgene vært de mer enn 25 år gamle, såkalte gullrekkekonseptene.
«Nytt på nytt», «Norge rundt» og «Beat for beat» er det mest populære. Sist helg hadde disse programmene henholdsvis 686 000, 463 000 og 405 000 seere.
I snitt lå seertallet på topp 5-programmene på 500 000 i årets mars, mot 750 000 årene tidligere.
Med unntak av «Mesternes mester» er ingen av NRKs programmer i nærheten av en million seere, et tall de rett som det er har hatt i tidligere år.
– NRK har ikke fornyet seg i tilstrekkelig grad og kjørt på med det «gamle» og «sikre». Dette har gjort at de til en viss grad bare har beholdt mange av sine trofaste seere, som dessverre hovedsakelig er de over 60 år, sier Morten Wiberg, TV-sjef i markedsføringsbyrået Dentsu og tidligere Carat.
Går til andre kanaler
TV-ekspertens teori er at de tapte seerne går til blant annet TV 2 og TVNorge.
TV 2 opplyser til Dagbladet at de fire mest sette programmene deres alle har oppnådd 1 million seere.
TV 2-programmene «Hver gang vi møtes» og «The Voice» har i snitt mellom 700 000 og 800 000 seere denne sesongen, mens «Kompani Lauritzen» og «Spillet» i snitt er sett av mellom 900 000 og 1 million.
TV-ekspert Wiberg tror NRK sliter med de unge, og at det vil bli vanskelig for NRK å rekruttere nye seere i 20-, 30- og 40-åra til faste programposter som «Nytt på nytt» og «Lindmo».
– Folk ser på av gammel vane, og det er de samme som ser hver uke, sier han.
Konkurranser, tull og kjendiseri
PR-ekspert Trond Blindheim tror NRK må forberede seg på å synke enda mer i seertall. Han mener at både NRK og andre kanaler som TV 2 kan være i ferd med å forsvinne og at strømmekanaler som HBO og Netflix tar over.
– Det blir mye det samme om og om igjen og mangler kreativitet. TV 2 er nok på vei i skifteretten, tror jeg, sier Blindheim. Han forsker på PR og forbrukeratferd som dosent ved Høgskolen Kristiania.
Han mener NRK har gått i en felle ved å satse på kjendisprogrammer og konkurranser.
– Nå handler det om hvem som er flinkest til å bake, det er helt vanvittig. Hvem ser på sånt? Det er mye konkurranser, tull og kjendiseri for å få de unge tilbake, men forsøket er ganske fåfengt.
Kanalene ikke enige i kritikken
NRK påpeker at de har hatt mange forskjellige programmer og formater på sine topplister de siste åra, fra «Med Monsen på villspor» til «Exit» og «Alle mot 1».
– Slik vi ser det, finnes det fortsatt seertall på programmer som er opp mot og over millionen ennå. Forskjellen er at det nå skjer om man legger sammen strømmetall med lineært, framfor bare samtidig på helgekvelden. Kort sagt, nye seervaner i en ny tid, skriver NRK i en kommentar til kritikken.
TV 2 sier følgende til ekspertens spådommer om kanaldød og skifterett:
– TV 2 er særdeles fornøyd med seerutviklingen denne våren. Vi har programmer som setter jevnlige seerrekorder og har premieretall på over millionen på våre fire store helgesatsinger. Og til Trond Blindheims informasjon så setter vi også jevnlige seerrekorder på vår strømmeplattform TV 2 Play, på bekostning av de aktørene han nevner, skriver programredaktør Trygve Rønningen i TV 2 i en e-post.
Det er ikke bare underholdningen som mister seere hos NRK, se sak under:
Folk dropper Dagsrevyen på NRK: Har mistet 140.000 seere på tre år
Bestill fra Document i dag:
Husk å støtte Document: