Eksempel på den type veistandard som nå er normalen for bilister her i landet. Foto: Document

KS er skuffet over regjeringens Nasjonal transportplan (NTP) og mener de nedprioriterer hverdagsveiene. Veistandarden i Norge er lite å skryte av.

De som har eller syklet kjørt på veiene her i landet i senere tid, kan ikke ha unngått å notere seg hvor dårlig standarden nå er. Spesielt på kommunale veier utenom de store, sentrale hovedveiene, virker forfallet oppsiktsvekkende.

Det er huller og sprekker nær sagt overalt, og iblant dukker det opp noe som minner om små kratere midt i veien.

Mange bilister har rapportert om ødelagte dekk, og det oppstår stadig trafikkfarlige situasjoner når biler må foreta brå unnamanøvre for å styre klar av store hull i veibanen.

I Oslo er veistandarden en del steder på nivå med hva man kan forvente å finne i tredjeverden-stater.

Dette skyldes ikke minst et nesten enormt etterslep etter åtte år med rødgrønt vanstyre av samferdselssektoren, der de eneste veiene som betød noe, var sykkelveier.

Få partier har klart å bruke så mye penger på så kort tid som MDG, og samtidig bare oppnådd å forverre det meste de tar i.

Nå reageres det mot veistandarden på nasjonal basis, fra Kommunesektorens organisasjon, KS. Der retter man skytset mot den sittende rødgrønne regjeringen:

– Vi er skuffet over regjeringen som sier de vil ta vare på det vi har, men som likevel ikke satser på fylkesveiene i ny Nasjonal transportplan (NTP), sier KS-styreleder Gunn Marit Helgesen.

NTB melder om saken.

Regjeringen foreslår 16 milliarder kroner ekstra til drift og vedlikehold av fylkesveiene de neste seks årene, men KS mener dette ikke er nok til å stoppe forfallet.

– Vi ønsker å snu utviklingen og bedre standarden og da trenger vi et skikkelig løft. Et minstekrav er at fylkeskommunene faktisk får mulighet til å redusere vedlikeholdsetterslepet, og ikke bare forsinke veksten i dette. Vi trenger også å øke innsatsen for å sikre trafikantene mot ras langs veiene. Det tilsier minst en dobling av regjeringens satsing, sier Helgesen.

Regjeringen avviser

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er ikke enig i KS’ påstand om at regjeringen nedprioriterer hverdagsveiene. Han mener tvert imot at Støre-regjeringens innsats for veiene nærmest er forbilledlig:

– Heller tvert imot. Vi prioriterer 65 milliarder kroner innenfor NTP-rammen til fylkesveiene våre gjennom planperioden, og en gjennomsnittlig økning på en milliard per år i første seksårsperiode, noe jeg mener viser et stort engasjement for å styrke hverdagsveiene i ny Nasjonal transportplan, sier han.

Mange kunne trolig tenkt seg å invitere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på en biltur på veiene der de bor, for å vise hvordan det faktisk står til i den sektoren han har hatt ansvar for i to og et halvt år.

Les også:

NRK: Regjeringen vil bygge smalere motorveier for å spare miljøet

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.