Fitzwilliam Museum er et museum med kunst og antikviteter i Cambridge i England. De advarer nå om at historiske malerier av den britiske landsbygda kan fremkalle mørke «nasjonalistiske følelser». Dette melder The Telegraph.
Museet, som eies av University of Cambridge, har foretatt en overhaling av utstillingene sine.
🖌️ The Fitzwilliam Museum has suggested that paintings of the British countryside evoke dark “nationalist feelings” https://t.co/wI1IbQgFdj
— The Telegraph (@Telegraph) March 14, 2024
Direktør Luke Syson sa i forrige uke: «Jeg ville elske å tro at det er en måte å fortelle disse større, mer inkluderende historiene på, som ikke føles som om det krever en motstand fra de som prøver å antyde at noen interesse i det hele tatt [i dette verket] er det som nå vil bli kalt ‘woke’.»
Den nye skiltingen sier at bilder av «bølgende engelske åser» kan vekke følelser av «stolthet over et hjemland».
Men i et galleri som viser et idyllisk verk av den kjente engelske landskapsmaleren John Constable, blir besøkende informert om at «det er en mørkere side» ved den «nasjonalistiske følelsen» fremkalt av bilder av det britiske landskapet.
Den nye skiltingen sier at denne nasjonale følelsen kommer med «implikasjonen at bare de med en historisk tilknytning til landet har rett til å tilhøre».
Malerier på Fitzwilliam har blitt omorganisert i temakategorier, i en endring museets direktør håper vil gjøre galleriets utstillinger «inkluderende og representative».
Kategoriene inkluderer menn som ser på kvinner, identitet, migrasjon og bevegelse, samt natur, som inkluderer engelske landskap malt av Constable, Gainsborough og Palmer, pluss franske scener av Pissarro, Renoir, Monet og Cézanne.
På et skilt i Naturgalleriet står det: «Landskapsmalerier var også alltid viklet inn i nasjonal identitet».
«Landsbygda ble sett på som en direkte kobling til fortida, og derfor en sann refleksjon av essensen til en nasjon».
«Malerier som viser bølgende engelske åser eller frodige franske marker forsterket lojalitet og stolthet overfor et hjemland».
«Den mørkere siden ved å fremkalle denne nasjonalistiske følelsen er implikasjonen at bare de med en historisk tilknytning til landet har rett til å tilhøre».