Fra daværende statsminister Erna Solbergs besøk i regnskogen i Colombia. Foto: Tore Meek / NTB

Fortums strømkunder betaler over 2000 kroner ekstra i året for tilleggstjenesten «Grønt valg» for å støtte Regnskogfondet. Av dette beholder Fortum 95 prosent selv.

Mange selskaper i ulike bransjer lanserer ulike «grønne» tilvalg, som i praksis er en anledning for kundene til å gi en liten slant som donasjon til et såkalt miljø- og/eller klimavennlig formål.

Det viser seg at det er mulig å få lokket en del ekstra kroner ut av kundene på denne måten, og det spilles på samvittighet osv.

Men så er spørsmålet: Hvor blir det egentlig av disse pengene? Går de til det formålet kundene ønsker å støtte, og som de antar at de vil gå til?

Kontrollrutinene omkring dette er ofte fraværende, og det hele er et spørsmål om tillit.

NTB melder nå om et eksempel på at denne tilliten kan være nokså dårlig ivaretatt.

«Når du velger Grønt valg, er du med på å beskytte hele 24.000 kvadratkilometer regnskog gjennom støtte til Regnskogfondet – hvert år», reklamerer Norges største strømselskap Fortum på sine nettsider for å lokke klima- og miljøbevisste kunder.

Tilleggstjenesten koster 59 kr i måneden + 9,9 øre/kilowattime (kWh). For en gjennomsnittlig husholdning som bruker 16.000 (kWh) i året, betyr det over 2200 kr ekstra årlig, og ifølge Aftenposten går bare 100 kr – altså drøyt 5 prosent – av disse pengene til Regnskogfondet.

Fortum har ikke svart på avisens spørsmål om andelen, men sier at deres kunder på generell basis er fornøyde.

– Tilbakemeldinger fra våre kunder viser at de som er mest fornøyd, har – og bruker – flere av våre tjenester, sier forretningsleder Ole Kroken i Fortum Strøm.

Denne tilfredsheten kom da naturligvis før kundene nå fikk kunnskap om at pengene de gir til regnskogen, havner i lommene til Fortum.

Det spørs om en ny undersøkelse der dette var lagt inn i spørsmålene, ville gitt samme svar med hensyn til kundetilfredshet.

Forbrukertilsynet sier at det ikke finnes lovregler for hvor stor andel et selskap må gi til et godt formål som brukes i markedsføring.

Men de fleste vil mene at det finnes en moralsk regel som overtredes når selskapet selv beholder nesten hele beløpet kundene tror går til å ta vare på regnskogen.

Les også: 

Norge prioriterer: Regnskog er viktigere enn norske smertepasienter

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.