Politikernes innføring av planøkonomi for bilmarkedet blir alltid presentert som en suksess, men skaper stadig større turbulens og uro: Denne gang er det det nye amerikanske bilmerket Fisker som er i finansielle problemer. Nå håper nykommeren på et samarbeid med Nissan for å få friske penger inn før det er for sent.
Flere medier rapporterer at resultatene fra fjerde kvartal 2023 er begredelige, med et underskudd på 463 millioner dollar og bare 200 millioner dollar i inntekter. Det har sendt aksjekursen ned med 90 prosent på ett år. I kvartalsrapporten stiller man rett og slett spørsmål ved om selskapet vil klare å fortsette hvis de ikke finner en partner med store finansielle muskler.
Lanseringen av den elektriske SUV-en Fisker Ocean har ikke gått som man håpet. Planene var å selge 36.000 biler på verdensmarkedet. Resultatet ble under halvparten, og som mange andre elbilprodusenter sitter Fisker nå på en stor lagerbeholding, noe som ofte betyr at man må dumpe prisene. Som en nødløsning starter man med å barbere arbeidsstokken med 15 prosent.
Fisker har solgt litt over 300 biler her i Norge
Som for andre bilfabrikker har problemene hopet seg opp med forsinkelser fra underleverandører og andre faktorer som har forsinket leveransene til kundene, og som med mange andre elbiler har nybil-kundene opplevd feil som fører til verkstedsbesøk. Dette er en ny trend: For bare ti år siden var feil på nye biler ekstremt sjeldne, og tvistesaker om dette var nær ikke-eksisterende.
Fisker er altså i dialog med japanske Nissan for å overtale dem til et omfattende samarbeid som skal sprøyte penger inn i selskapet og få fart på lanseringen av pickupen Alaska, som er en viktig faktor for suksess i USA. Dessverre har ikke Fisker noen konkret avtale å vise til ennå, og det amerikanske markedet for batteribiler har gått mer eller mindre i stå – til tross for store subsidier og incentiver fra myndighetene.
Document har fulgt det påtvungne grønne samferdselseksperimentet i mange år, og advart om konsekvensene det vil få, særlig for europeisk bilindustri. Dette er det viktigste industrielle lokomotivet i Europa, men det undergraves aktivt av EUs klimapolitikere. De påtvinger fabrikkene å lage batteribiler til ekstreme kostnader, samtidig som de har åpnet EU for frislipp av billige Kina-biler.
Det vil fortsatt ta flere år før fasiten for dette eksperimentet foreligger. I mellomtiden sprer panikken og uroen seg i en industri som aldri satte ned foten for klimahysteriet.