I 1929 kunngjorde Alfred E. Smith, leder av den gruppe investorer som oppførte Empire State Building, at høyden på bygningen skulle økes med 200 fot for å bygge en fortøyningsmast for luftskip, forteller New York Times.
Med heis til Manhattan
Ifølge Smith ville passasjerene kunne gå ut av luftskipet via en landgangsbro, ta heisen ned og bare syv minutter senere være ute på gaten i Manhattan.
Sånn gikk det ikke. Ingeniørene klarte ikke å bygge en dokkingstasjon for luftskip på en 381 meter høy bygning som var trygg nok i sterk vind. Luftskipsselskapene mente at ideen var for risikabel, og interessen avtok.
Urealistisk
Hugo Eckener, sjefen for Graf Zeppelin, avviste prosjektet som urealistisk og påpekte at landing med luftskip krevde omfattende bakkemannskap – for ikke å snakke om masse tau:
– Forestillingen om at passasjerer skulle være i stand til å ta seg ned på en flyplasslignende rampe fra et luftskip i bevegelse, til toppen av verdens høyeste bygning, selv under utmerkede forhold, er helt urealistisk.
Manipulert
I 1930 distribuerte International News Photos det manipulerte fotografiet på tweeten under. På det tidspunktet hadde ingen luftskip anløpt Empire State Building, men det skulle skje i september 1931 da et privateid luftskip klarte et tre minutters anløp i 65 km/t vind.
– Trafikken sto stille i gatene i mer enn en halvtime mens løytnant William McCraken kjempet for luftskipets posisjon 1200 fot over bakken, skrev Times i 1931.
The Empire State Building’s top was initially planned to be a docking station for airships in the late 1920s. Investors believed airships would soon be used for cross-Atlantic travel, and the building’s top seemed perfect for docking.
The plan was for airships to land at the… pic.twitter.com/scAx1soXZE
— Fascinating (@fasc1nate) March 3, 2024
I forbindelse med tyske Graf Zeppelins første transatlantiske flyvning ventet 50.000 eller flere begeistrede tilskuere i 1928 på ankomsten i New Jersey, til tross for en dags forsinkelse på grunn av dårlig vær. Millioner av mennesker fulgte med da luftskipet langsomt beveget seg oppover østkysten av USA over Washington D.C., Baltimore og New York City.
Graf Zeppelin
Graf Zeppelin fløy i 1929 jorden rundt på tyve dager, fire timer og 14 minutter. I 1935 hadde luftskipet foretatt omkring 590 flyvninger med til sammen mer enn 13.100 passasjerer over en samlet strekning på 1.695.727 kilometer. Det hadde ti dobbeltlugarer med høy grad av bekvemmelighet.
Graf Zeppelin hadde fem motorer hver med en ydelse på 523 hestekrefter og et mannskap på 40 til 45. Det ble demontert i mars 1940.
I 1928 kostet en tur-retur-billett over Atlanterhavet 3000 dollar, noe som tilsvarer rundt 40.000 dollar idag.
Hindenburg-katastrofen
Graf Zeppelin regnes som en av de mest vellykkede i luftskipenes historie. Det gikk i regelmessig trafikk over Atlanterhavet mellom 1931 og 1937 uten ulykker.
Luftskipenes storhetstid tok slutt med Hindenburg-katastrofen i 1937 da verdens største luftskip tok fyr under landing i New Jersey.