Reidun Tordhol: «Morgenstemning», 1966. Foto: Galleri Dobloug.

I en godt voksen alder av 93 år er kunstneren Reidun Tordhol stadig virksom med å vise fruktene av sin kreativitet. Hennes utstilling nå i Galleri Dobloug, der hun mønstrer et stort utvalg tegninger, akvareller og malerier, viser ingen tegn til kreativ nedtrapping. Nå er ikke de utstilte bildene i det store formatet, det dreier seg snarere om små, poetiske utblikk mot steder og tildragelser som trigger en billedskapende fantasi. Her har kunstneren alltid vært på jakt etter en respektfull dialog med skaperverket.

Med tanke på Reidun Tordhols varierte og naturinspirerte motivkrets, er det ikke vanskelig å skjønne at hun er en figurativ kunstner. Tatt i betraktning at hun fikk sin kunstnerutdanning på 50-tallet er det også forståelig at hun slapp unna den modernistiske hjernevasken som feide inn i norsk kunstliv på 60-tallet. Det forhindret ikke at hun mottok viktige impulser fra de franske impresjonistene, noe som også har satt sitt positive preg på enkelte av hennes mer formalistiske komposisjoner.

I løpet av et langt skapende kunstnerliv er det tydelig at Reidun Tordhol har klart å beholde sin intuitive følsomhet for det poetiske i natur og landskap. De formalistiske krav til billedbygging har hun også holdt styr på. Det dreier seg jo om gi motivet en indre ryggrad som både strukturerer og frigjør bildets estetiske kvaliteter. Blant de mange bildene på utstillingen er det ikke vanskelig å finne vakre og følsomme motiver. Prisene er også overkommelige.

Reidun Tordhol: «Ro», 1968. Foto: Galleri Dobloug.

Reidun Tordhol: «Fra Oslo», u.å. Foto: Galleri Dobloug.

Reidun Tordhol: «Stillhet», u.å. Foto: Galleri Dobloug.

Galleri Dobloug:
Reidun Tordhol: malerier, tegninger og akvareller
Utstillingen varer til 17. mars.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.