EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen brukte privatfly 23 ganger i fjor, og det inkluderte tre reiser mellom EU-parlamentets to hovedkvarterer, Brussel og Strasbourg, som er forbundet med høyhastighetstog.
Det går frem av lister over kommisjonspresidentens flyreiser som den tyske EU-parlamentarikeren Martin Schirdewan på forespørsel har fått utlevert, skriver Der Spiegel.
EU-kommisjonens medlemmer brukte privatfly i alt 29 ganger i fjor, og von der Leyen stod dermed for ca. 80 prosent av disse reisene, opplyser det tyske nyhetsmagasinet, som minner om «klimakrisen»:
Med henblikk på kostnadene og klimakrisen forventes egentlig politikere fortrinnsvis å bruke tog eller rutefly til sine tjenestereiser.
EU-parlamentarikeren synes von der Leyens bruk av privatfly er en skam med tanke på «klimakrisen».
«Å oppfordre mennesker med lite penger til å spare energi, men selv bruke privatfly fra A til B, er frekt», sier Schirdewan.
Von der Leyen har brukt privatfly jevnt og trutt i flere år:
I de to foregående årene, altså 2021 og 2022, reiste von der Leyen med privatfly til sammen 57 ganger. En talsperson for kommisjonen begrunnet på den tiden det høye antallet med at det var langt færre rutefly tilgjengelig på grunn av koronapandemien.
Kommisjonspresidenten har helt siden hun tok fatt på sitt mandat i 2019 vært en av de fremste pådriverne for klimapolitikken i EU, som tar sikte på fremtidig nullutslipp av drivhusgasser.
Ursula von der Leyen ønsker selv å ta fatt på en ny periode i vervet, og i hjemlandet Tyskland har CDU nominert henne som toppkandidat for EPP-gruppen i EU-parlamentet.
EPP ventes å utnevne sin kandidat til kommisjonspresident i neste uke, skriver Der Spiegel.
Prosessen med utvelgelsen av kommisjonspresident for de fem neste årene pågår samtidig med at EUs «green deal» møter et kraftig tilbakeslag i offentligheten.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.