HiPhi er nok et «premium» bilmerke fra Kina som ble grunnlagt så sent som i juli 2019, og første modell HiPhi X kom fra samlebåndet i mai 2021. Bilmerket har imidlertid gjort mye av seg, også utenfor reklamen: Alle ble overrasket da en HiPhi Z slo alle konkurrenter i NAFs rekkeviddetest tidligere i vinter, og alt så lyst ut for storlansering i Norge. Men plutselig er all produksjon stanset de neste seks månedene.

Nå melder flere kilder at HiPhi sliter med økonomien: Ansatte får ikke lenger lønn, oppsigelser er varslet, og alle arbeiderne skal være stengt ute fra fabrikkene. Dette skjer bare noen uker etter at den europeiske HiPhi-sjefen annonserte at nyutviklede HiPhi Z skulle bli merkets volummodell. Hva som vil skje videre med HiPhi i Norge og internasjonalt, er uklart.

«Interessante tider» for bilselgere og bilkjøpere i Norge

Det er allerede kjent at kinesiske Polestar (som er koblet til Volvo) sliter med økonomien. Tesla har dumpet prisene sine for å opprettholde etterspørselen og konkurransekraften mot Kina. Det elektriske lastebilmerket Nikola går fra skandale til skandale. Den britiske varebilprodusenten Arrival har satt rekord for både aksjekurser og konkurs, og Ford blør penger etter ett vedtak om å gå elektrisk.

På den annen side har Toyotas aksjer gått i taket fordi de har valgt å holde seg til hybridbiler, og både BMW og Mercedes har annonsert at de likevel ikke blir fullelektriske, men heller satser på videreutvikling av drivstoffmotorer. Nå begynner også tvilen om drivstoffbil-forbudet i EU å spre seg. Det tyder på at det blir enda vanskeligere for bilselgere å gi bilkjøpere gode råd – og unngå misfornøyde kunder.

Politikere vil bestemme hva slags bil du trenger

I 2013 gikk finansminister Sigbjørn Johnsen ut med en pressemelding der han skrøt av at regjeringen hadde sørget for at andel dieselbiler i Norge økte fra fra 10 til 75 prosent fra 2000 til 2007 for å redde klimaet gjennom avgiftsomlegginger. I pressemeldingen sa han:

– Dette bekrefter at regjeringens omlegging av bilavgiftene har virket etter hensikten.

Men i april 2011 kom en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) som viste at dieselbiler tvert om dreper kloden, og i 2014 bestemte regjeringen seg for å straffe alle som hadde kjøpt dieselbil. Dette lærte norske bilkjøpere ingenting av: Fortsatt kjøper folk bilene politikere velger for dem, som om vi var et kommunistland under sovjettiden. Politikerne har nemlig funnet seg en ny miljømaskot:

Nå er det ressurskrevende og kortlivede batteribiler som skal redde kloden, og dermed skapte politikerne momsfri kjøpefest på luksus-batteribiler med 500 hk, AC, skinnseter og hele utstyrspakka … for å stoppe forbruksfest og redde klimaet. (Sic!) I denne røra har plutselig «rekkeviddetester» blitt viktigste kriterium for hva som er en god bil, som om ikke dét er et sykdomstegn i seg selv.

Norske politikere skapte kjøpefest på batteri-Porsche, av alle ting, men de åpnet også markedet for kinesiske bilmerker ingen har hørt om før, men som nordmenn kjøper som gale likevel. Dette strider mot all markedsføringsteori: Bil er en kapitalvare hvor folk normalt ville søke trygghet i kjente merkevarer. I stedet skjer det stikk motsatte. Men det er nok ikke lenge før politikerne snur igjen og faller batterifolket i ryggen i miljøets navn. Vent og se.

Snart kommer avgiftene og rekylen

Staten har «tapt» utallige milliarder på batteribil-subsidiene (selv om vi selvsagt aldri skulle hatt de særnorske bilavgiftene og bompengene). Etter hvert som batteribil-andelen øker, kommer ikke dette til å bli akseptert, og det vil bety at batteri-bilistene vil måtte «bidra til fellesskapet» som alle andre bilister. Det er da også mer enn nok rapporter som viser at ressursbruken for batteribilene er helt hinsides, samtidig som gjennomsnittlig livslengde er urovekkende kort, så staten vil nok dra miljøkortet nok en gang.

Europas bilprodusenter (som av politikere er tvunget til å lage batteribiler), satser hardt og tungt i Norge fordi politisk klimahysteri, subsidiering og kreative finansieringsordninger har gjort Norge til verdens viktigste samferdselslaboratorium – og best av alt: Det er bilkjøper-laboratorierottene selv som betaler for å være med på eksperimentet. At Stortinget har signalisert et forbud mot drivstoffbiler allerede i 2025, bidro også kraftig.

Dette forbudet blir det neppe noe av nå, og selv EU vurderer å forkaste et slikt varslet forbud. Men alle som produserer biler, vil ha en del av den norske kaka, for Norge viser resten av verden at «batteribiler er fremtiden».  Helt til politikerne finner ut at hydrogenbiler er fremtiden i stedet, og da kommer antagelig en ny bølge av avgifter og subsidier. Og sånn går no dagan.

At velbrukte dieselbiler plutselig har blitt storselgere, viser at folk begynner å tenke selv, og i forbrukeropplysningens navn bør det nevnes at nye dieselbiler fortsatt er til salgs i Norge, uten kompliserende og fordyrende batteriteknologi.

Kjøp det du trenger. Ikke det politikerne forlanger.

 

Kjøp eboken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.