Om noen har kommet i skade for å lese det jeg skriver, skjønner de at jeg, som mange andre på disse sider, er opptatt av å forstå hva som egentlig er skjedd. Hva er det som finner sted? Hvordan kunne det gå så galt? Det har skjedd så fort. Omveltningene er så store. Og konsekvensene er så åpenbart negative at det er vanskelig å fatte.
Det har skjedd unisont og omtrent samtidig, ikke bare i Norge, men over hele den vestlige verden, fra San Francisco i vest til Berlin i øst, fra Hammerfest i nord til Roma i sør. Det er nesten som om en usynlig hånd styrer det hele. Og det går bare én vei: mot stupet.
Den politikk som føres på så godt som alle sentrale politikkområder, fremstår til tider som komplett galskap. Noen ganger som ren selvskading. Dette er villet politikk. Noen ønsker det. Noen tjener på det. Men konsekvensene for folk flest er negative, så godt som uten unntak. Veldig negative.
Dette kan heller ikke ende bra. Vi er midt inne i et avgjørende tidsskille. Et skille som begynner å anta apokalyptiske dimensjoner.
For 30 år siden sa de at historien var død. At det ikke kunne bli krig igjen i Europa. De bygde ned Forsvaret til en brøkdel. Og lenge var lykken bedre enn forstanden. Men nå er den eksistensielle krigen tilbake i Europa. Faren for at den eskalerer til tredje verdenskrig, og for at atomvåpen tas i bruk med overlegg eller ved feiltakelse, er større enn noensinne under Den kalde krigen.
Det kunne vært unngått om USA og Vesten hadde lagt godviljen til og imøtekommet de russiske tilnærmingene på 1990-tallet om en felles sikkerhetsstruktur i Europa, samt latt være å utvide NATO så raskt mot øst uten hensyn til de geopolitiske realiteter og legitime russiske sikkerhetsinteresser.
Og til tross for at vi for alle praktiske formål nå er i krig med vår stormaktsnabo i øst, bagatelliseres situasjonen, og regjeringen gjør lite eller ingenting for å gjenoppbygge Forsvaret slik den er forpliktet til både i henhold til Grunnloven og folkerettslig i henhold til FN-charteret og NATO-traktaten. Norske politikeres uansvarlighet kjenner ingen grenser.
Det samme kan gjelde innvandringspolitikken. De siste tiårs massive folkevandring fra MENA-landene representerer den største samfunnsmessige omveltningen i Europa noensinne. Den er i ferd med å endre Norge til det ugjenkjennelige – demografisk, kulturelt, politisk og økonomisk.
Innvandringen undergraver velferdsstaten, rettsstaten, det liberale demokratiet samt vår kultur og identitet. Om den fortsetter i samme tempo, vil den uomtvistelig i løpet av noen få tiår føre til det unevnelige. Den vil føre til befolkningsutskiftning. Det er enkel demografi.
Også dette er et resultat av villet politikk, av politikere som mener etniske nordmenn ikke har noe mer rett til Norge enn hvilke som helst andre. Det er understøttet av store deler av næringslivet og av økonomene i Finansdepartementet, som mener Norge trenger arbeidskraften.
Men det er en meningsløst overflatisk argumentasjon. I den utstrekning kunnskapssamfunnet Norge trenger ekstra arbeidskraft, så er det ikke arbeidskraft fra velferdsinnvandrere fra MENA-landene med liten eller ingen utdannelse vi trenger. De velger ikke Norge på grunn av jobbmulighetene eller vårt kalde klima. De velger Norge på grunn av våre sjenerøse velferdsordninger.
Det vi trenger mer enn noe annet, er å sysselsette flere av de mange i Norge som ikke er i arbeid, men som går på trygd. Det er nesten dobbelt så mange som ellers i OECD. Det sier seg selv at vi ikke er dobbelt så syke som resten av den vestlige verden. Mange er delvis eller fullt arbeidsføre.
Og vi trenger å redusere en offentlig sektor som har vokst over alle støvleskaft, og som åpenbart er tungt overbemannet. Vi har over dobbelt så mange i offentlig sektor i Norge som snittet i OECD, uten at vi kan påstå at vi har noe bedre sosiale tjenester enn våre naboland.
Vi har all den arbeidskraften vi trenger. Den er bare svært dårlig utnyttet. Den offisielle arbeidsledigheten er på bare 3,5 prosent, men skjuler flere hundre tusen som kan arbeide, men som går på trygd, eller som jobber i en ineffektiv offentlig sektor. Vi trenger å få dem ut av offentlig sektor og ut av NAV, og over i produktivt arbeid i privat sektor.
Men dét er det tabu å si, på samme måte som det er tabu å si at vi ikke lenger har et adekvat forsvar og at innvandringen fører til befolkningsutskiftning. Og nettopp det at vi ikke lenger kan forholde oss til fakta, er et enormt problem i seg selv. Det er like tabu som å slå fast at klimahysteriet ikke bare har resultert i en selvpåført energikrise, men også inflasjon og økonomisk stagnasjon.
Det har ført til en subsidiestyrt industripolitikk som beriker tilkaringsivrige investorer, ledere og lobbyister samt politikere som «bestikkes» med lukrative styreverv. Det såkalt grønne skiftet ødelegger enorme arealer og felles naturverdier, men bidrar i liten grad til flere arbeidsplasser.
At våre egne myndigheter har gitt bort kontrollen med vannkraften, et av våre viktigste naturgitte fortrinn, til EU, er ikke til å begripe. Men det er i tråd med interessene til en politikerstand som omtrent har gjort kollektivt knefall for EU. Og det er i tråd med tilrådningene fra ledende, men åpenbart livsfjerne økonomer, jf. siste uttalelse fra Det rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser, det såkalte Torvik-utvalget.
Til tross for at den tradisjonelle varehandelen stadig går ned og norske statsfinanser blir stadig mer avhengig av petroleumsinntektene, konkluderer utvalget med at:
«Økt eksport bør ikke være et mål i seg selv. Det bør heller ikke være en selvstendig målsetting for energipolitikken at tilgang til rimelig kraft skal være et konkurransefortrinn for norsk industri.»
Dette kan bare være skrevet av kunnskapsløse sosialøkonomer som har forlest seg på klassisk økonomisk teori om komparative fortrinn. Den fungerer i en ideell verden med frihandel og perfekte markeder, men ikke i virkelighetens verden. Våre viktigste handelspartnere skjermer seg alle bak en utstrakt proteksjonisme. Det gjelder EU og UK like fullt som Kina. Det rammer særlig hardt en råvarebasert økonomi som den norske.
Så hvordan kan det ha seg at det som åpenbart er ufornuftig og destruktiv politikk i strid med store velgergruppers interesser, kjøres ufortrødent fram uten forbehold, understøttet av en servil forvaltning med lav faglig integritet, oppdragsstyrte og opportunistiske forsknings- og utredningsinstitusjoner, et narrativstyrt og woke-infisert akademia samt nesten hjernedøde og ukritiske medier som ikke lenger begriper hva kontradiksjon er?
Jeg tror jeg etter hvert skjønner sammenhengen. Det har dannet seg et mønster. Alt henger sammen med alt. Det likner et stille og permanent statskupp foretatt av en politisk klasse hvis oligarkiske og autokratiske trekk blir stadig mer fremtredende. Det har funnet sted gradvis og ubemerket siden 1990-tallet. Det er båret frem av en ideologi og forestilling om verden som en global landsby og er sammenfattet i FNs bærekraftsmål og Agenda 2030.
Gjennom tre tiår med denasjonalisering og globaliseringspolitikk er det ikke bare industribasen som er flyttet til Kina og andre lavkostland. Disposisjonsretten over en stor del av skattepengene er flyttet fra lokale og nasjonale folkevalgte forsamlinger til internasjonale konføderasjoner som EU, FN, OECD, IMF og WHO og til et stadig voksende internasjonalt humanitærpolitisk kompleks av private NGO-er og uformelle internasjonale nettverk som World Economic Forum (WEF).
Og med skattepengene, som innkreves lokalt, er også store deler av det politiske beslutningsrommet flyttet fra demokratisk valgte lokale og nasjonale folkeforsamlinger til utenomparlamentariske internasjonale institusjoner, organisasjoner og konføderasjoner. Beslutninger som fattes internasjonalt, får stadig større innflytelse over livet til folk som tross alt bor og lever lokalt.
Det kan gjelde vaksinepålegg bestemt av Verdens helseorganisasjon (WHO), innvandringskvoter pålagt av FN, en strømpriskrise påtvunget av EU eller tusenvis av EU-direktiv utformet av 45.000 ikke-valgte byråkrater i en EU-kommisjon som i stor grad har overtatt rettsutviklingen i landet, og med det Stortingets grunnlovsfestede monopol som lovgiver i Norge.
Dette undergraver både vårt parlamentariske styresett, det lokale selvstyret og det representative demokratiet slik vi kjenner det. Det er grunnleggende udemokratisk, uten at noen av våre ledende politikere – eller andre, for den saks skyld – ser ut til å bekymre seg nevneverdig over det.
Denne utviklingen har kunnet finne sted ved at det som tidligere var medlemsstyrte og medlemsfinansierte partier, er blitt erstattet med statsfinansierte nettverkspartier. Medlemskontingenten og partienes medlemmer betyr ikke noe lenger. De er overflødiggjort gjennom partistøtten som politikerne bevilger seg selv over statsbudsjettet.
Velgerne betyr også langt mindre. Deres innflytelse er sterkt svekket, både ved at viktige beslutninger er flyttet ut av landet og ikke lenger tas i Norge, og ved at de har mistet sin innflytelse over hvem som velges. For gjennom en lukket nominasjonsordning kontrollerer partiledelsen i realiteten selv hvem som blir nominert, og de nominerer stort sett seg selv.
Og det yrkespolitikere med en livslang karriere i politikken gjerne vil, er først og fremst å ivareta egne interesser. De er blitt mindre opptatt av velgernes og landets interesser. Derav det utstrakte kameraderiet og de mange habilitets-, svindel- og skattesakene. Det er en illusjon å tro at det er velgerne som bestemmer. Det er nettverkene som regjerer.
Det har ført til etableringen av en politikerstand med klare standsinteresser og nettverk som både går på tvers av partiskillene og dypt inn i statsforvaltningen. Sammen med den nordiske mindretallsparlamentarismen, har det resultert i at politikken konvergerer mot et felles sentrum. Det finnes knapt lenger noen reell politisk opposisjon.
Det spiller liten rolle om en stemmer på Arbeiderpartiet eller på Høyre, FrP eller noen av sentrumspartiene. De kan være høyrøstede i opposisjon, men står stort sett for det samme om både forsvar, innvandring, offentlig sektor, energipolitikk og det grønne skiftet så snart de kommer i posisjon. De roterer bare vekselsvis i de samme svingdørene mellom regjering og storting.
Og uten at velgerne har noen reell innflytelse på hvem som blir valgt, og uten at det finnes reelle alternativ som gjør at de kan påvirke den politikken som føres, finnes det heller ikke noe reelt demokrati.
For den norske staten er massiv, bygd opp i etterkrigstiden av et hegemonisk Arbeiderparti og siden delt med et Høyre som i et internasjonalt perspektiv ikke er å betrakte som noe annet enn en fløy i Arbeiderpartiet. For i Norge er vi alle sosialdemokrater.
Og de sentrale politiske nettverkene er tette. De glir over i hverandre, både på tvers av partiskillene og dypt inn i en statsforvaltning som skal være faglig upartisk og nøytral, men som de facto belønner de konforme og tilpasningsdyktige, og sanksjonerer synspunkt og vurderinger som avviker fra det etablerte narrativ.
Når i tillegg NRK, TV2 og store deler av pressen er avhengig av den statlige pressestøtten og pressen er konsentrert i bare tre mediehus, og de ledende figurene i redaksjonene i stor grad tilhører de samme sosiale nettverkene, sier det seg selv at det er grunn til å stille spørsmål ved pressens integritet. Den er i stor grad et narrativstyrt ekkokammer som har glemt sin oppgave som maktens vokter.
Det samme gjelder ledelsen i statlige og halvstatlige virksomheter som Telenor, DnB, Statnett og Statkraft. De er lønnet av staten. Og de er lønnet usedvanlig godt, men opptrer ofte som rene politiske agitatorer, jf. for eksempel Statnett-sjef Hilde Tonnes uttalelse til Nettavisen nylig om at folk bare har å venne seg til de høye strømprisene.
Og det samme gjelder i stor grad akademia og statlige forsknings- og utredningsinstitusjoner som f.eks. SSB og FFI. De er avhengig av oppdragsbaserte offentlige forskningsoppdrag med sterkt avgrensede og styrte mandater, og av de årlige bevilgningene over statsbudsjettet. De leverer følgelig stort sett ikke noe annet enn det politikerne ber om.
Sammen med en offentlig sektor som i 2022 sto for 67 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) og et tungt statlig eierskap på nesten 40 prosent av verdiene på Oslo Børs, utgjør dette et massivt styringssystem som trolig ville gjort Stalin misunnelig. Det er uten sidestykke i Vesten. Og det har klare autokratiske trekk.
Og med en statskasse som renner over av oljepenger, strør regjeringer ledet av henholdsvis Ap og Høyre om seg med hundrevis av milliarder av norske skattebetaleres penger i FN-systemet og i internasjonale private NGO-er og institusjoner som Clinton Foundation, International Peace Institute og World Economic Forum. Ingen kan svare for hvor alle pengene blir av.
Det skjer uten demokratisk kontroll og uten revisjon og resultatoppfølging. Det gir liten eller ingen målbar avkastning hva norske interesser angår. Pengene forsvinner bare i et stort svart sluk. Eneste synlige resultat er at udugelige rikspolitikere, slik som Terje Rød-Larsen, Grete Faremo, Thorbjørn Jagland og Børge Brende, får gå på røde løpere og kan trekke seg tilbake til lukrative internasjonale retrettstillinger.
Slike pompøse imperiale kjoleadler svekker Norges internasjonale omdømme. Dette er typiske kjennetegn for autokratier og land vi ikke liker å sammenlikne oss med. Det representerer et enormt sløseri med felleskasse-midler som heller kunne vært brukt til skattelettelser. Og det forsterker oligarkitendensene i den politiske klasse.
Norge har tunge nasjonale interesser. Våre politikere burde være de første til å forsvare disse. Men det virker som de mener at slike ikke finnes. Bare kinesere, russere, indere, afrikanere og latinamerikanere (og Trump!) påberoper seg slikt. De (og han!) lever i en verden som ikke er like fullkommen som vår. Men de lever i virkelighetens verden, mens norske politikere lever i drømmenes verden og oppfører seg som dårer. Riktignok rike sådanne.
Men det er farlig i en verden i hurtig endring og som vi har liten innflytelse over. Det er dessverre interesser, makt og realpolitikk som regulerer forholdet mellom statene. Om vi ikke innser dette og makter å ta et oppgjør med et selvoppnevnt, inkompetent og selvhevdende politisk oligarki av yrkespolitikere, vil landet snart bli redusert til en tredjerangs bananrepublikk.
Det Norge trenger, er ny politikk og nye og dyktige politikere med yrkes- og livserfaring fra det virkelige liv utenfor partikontorene. Og vi trenger et faglig sterkt diplomati som forstår å hevde norske interesser i en verden hvor det er interessepolitikken som gjelder.
For å få det til, trenger vi en grunnleggende demokratireform. Vi er blitt utsatt for et statskupp. Vi må først ta det representative demokratiet tilbake. Deretter kan vi begynne å diskutere politikk igjen.
Øystein Steiro Sr.
Vaktmester
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.