I Tyskland vil unionspartiene CDU/CSU i juni gå til EU-valget med krav om å oppheve unionens vedtatte forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, meldte den tyske mediegruppen Table.Media torsdag.
Nyheten kommer etter at et lekket internt dokument fra EPP-gruppen, som de tyske unionspartiene er en del av, tydet på at EU-parlamentets største partigruppe i januar overveide å gjøre det samme.
Fredag skriver Table.Media at EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen, som selv tilhører CDU/EPP og har vært en pådriver for EUs nullutslippspolitikk gjennom hele sitt mandat, er kommet under press fra sine egne i saken om forbudet mot drivstoffbiler, samtidig om hun søker gjenvalg som kommisjonspresident.
Presset ser ikke ut til å være helt uten virkning: Under en nylig pressekonferanse uttalte von der Leyen at EU-loven om forbudet som skal gjelde fra 2035, forutsetter at bestemmelsen skal revurderes i 2026 – en detalj hun ganske sikkert hadde regnet med ville bli en ren formalitet.
EUs forbud mot drivstoffbiler fra 2035 begynner altså å vakle allerede, bare ett år etter at det ble endelig banket gjennom i unionens samtlige institusjoner – og elleve år før det etter planen skal tre i kraft.
Forbudet har et klart flertall i det sittende EU-parlamentet, men det politiske landskapet der ventes å bli betydelig mer skeptisk til unionens klimapolitikk etter EU-valget i juni.
Bilindustrien oppfatter de politiske signalene, og revurderer selv planene om å ta farvel med forbrenningsmotoren, skriver Table.Media.
Den nylige helomvendingen fra Mercedes i saken tyder på at den tyske bilfabrikken begynner å tvile alvorlig på om forbudet blir en realitet i 2035. Og forbrukerne begynner å miste appetitten på elbiler.
En opphevelse av forbudet er imidlertid ensbetydende med å trekke EUs «klimamål» alvorlig i tvil. Det er ikke Brussel-eliten rede til å gjøre, i alle fall ikke åpent. Ursula von der Leyen sa så sent som i går at «vi må nå klimamålene».
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.