Den pensjonerte ambulansesjåføren Knut Tveiten har i ti år kjempet for mer piggdekk på norske veier.

Han mener sågar at påbud er noe som burde på plass – særlig i kystnære områder, skriver Nettavisen.

– Denne vinteren har vært spesielt krevende, med så mye snø og mye stålis under snøen. Det med fremdrift og «traction» er mer aktuelt enn noensinne. Det er viktig for både å kunne stoppe og styre, sier han.

Han kjøper ikke påstanden om at sikkerheten bare er litt bedre, og sikter til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som uttalte i fjor at piggdekk var med på å redusere ulykkesrisiko – selv om effekten ifølge ham var «beskjeden».

– I min karriere har jeg vært opptatt å se litt på dekkene. Jeg kan nesten ikke huske en trafikkulykke på vinteren med piggdekk, selv om det sikkert skjer, sier Tveiten.

Han viser til dekkprodusentenes egne tall fra vintertesting. Nokian snakker for eksempel om at bremselengden på is i bare 50 km/t øker med 17 meter (40 prosent) med gode piggfrie dekk, sammenlignet med piggdekk.

– Det er jo enorme tall. Hvorfor ikke Norge vil ta det inn over seg, det skaper jo veldig mange farlige situasjoner, ikke minst i Oslo ved glattpolert veibane, sier han.

– Det er fullstendig galskap, legger han til.

I dag er det slik at piggdekkandelen er skyhøy nord for Trondheim, mens den er er ekstremt få som bruker dette i områdene rundt Oslo og der piggdekkbrukere må betale en egen avgift. Det er også egen avgift i Bergen og Trondheim.

Tirsdag fikk norske bilister meldingen om atp risene på bilforsikring må skrus opp.

– Glatte veier, flere redningsaksjoner og flere skader på bilene – og alle skadene blir dyrere å reparere med mer avanserte biler, sa Berit Nilsen i Gjensidige til DN.

Saken har vekket til live det årlige spørsmålet om flere burde bruke piggdekk, i et land der is på veien er et stort problem i nær hele landet.

Ola Borten Moe: – Det grønne skiftet er galskap satt i system

Tveiten kjøper ikke argumentet om at piggfrie dekk er omtrent like gode i alle andre situasjoner enn på virkelig glatt føre.

– Bare tenk: «Alle» har kjøpt piggsko eller brodder i vinter, det er jo ikke sånn at man kjøper brodder med gummi under. Du må ha stål, sånn er det bare, slår han fast.

Ekspertene er klare på at piggfrie dekk kun fungerer optimalt om en betydelig andel bruker piggdekk.

Et sted mellom 20 og 40 prosent piggdekk-andel er det som anses som optimalt for å skape vinterforhold. I Oslo er er det langt under 10 prosent.

Det som da skjer er at veien «poleres» av de piggfrie dekkene, og blir ekstra glatte.

Samferdselsminister Nygård vedgår også dette – men det er også selve problemet:

– Piggdekk har en positiv effekt for oppruing av snø, is og asfaltdekke, men øker slitasjen på asfalten som fører til problem med mye veistøv og dårlig luftkvalitet, stor sporutvikling og kortere dekkelevetid, meldte Nygård.

Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If er klar på at bilistene er nødt til å ta dette ansvaret selv.

– Det er veitrafikkloven og kjøretøyforskriften som gjelder. Der står det at du skal være riktig skodd for vær og føreforhold. Det er uten unntak ditt ansvar å ha riktig dekk på bilen der du kjører. Du kan ikke skylde på noen andre, avslutter han.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.