Presentasjon av Mercedes- Benz-modeller på bilmesse i Sverige. Foto: Vilhelm Stokstad / TT / Kod 11370

Hos Mercedes har elbil-optimismen fått seg en knekk. Nå endrer man planene, og satser videre på å utvikle og produsere bensin- og dieselbiler.

Den seneste tiden har man sett starten på det som kan være en ikke så liten snuoperasjon i bilindustrien.

For bare et par år siden var det knapt noen av de store bilprodusentene som ga den tradisjonelle forbrenningsmotoren en sjanse.

Nå skulle det satses elektrisk for alle pengene.

Én etter én lanserte produsentene ambisiøse planer om å bli helelektriske innen få år.

Mange ble overrasket over at Mercedes, som har stått så sentralt i utviklingen av forbrenningsmotorer gjennom mange tiår, også kastet seg på dette.

TV2 Broom melder om saken.

Allerede fra 2025 skulle det kun satses helelektrisk fra den tyske bilgiganten.

Men nå snur de.

Mercedes-sjef Ola Källenius sier at de vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotor, og er klare for å oppdatere teknologien til langt inn i neste tiår, skriver Automotive Europe. Det vil si på vei mot 2040.

Mye går imot elbilen

Det har skjedd mye de siste par årene. Virkeligheten har banket på døren, og gjort elbilvisjonen til en illusjon, et fantasifoster.

Pandemien, med alle sine utfordringer, ble avløst av krig i Ukraina og Midt-Østen.

Økonomien i en rekke viktige Mercedes-markeder har fått seg en ordentlig knekk.

Situasjonen for strømforsyning i ulike markeder har også spilt inn, og det har ikke vært i favør av elbilen.

Som en naturlig konsekvens av alt dette, og av at folk har dårligere råd, har interessen for elbiler sunket.

Årsaken?

I nær sagt alle markeder er de vesentlig dyrere enn sammenlignbare biler med forbrenningsmotor. Samtidig har myndighetene i en rekke land redusert eller fjernet insentivene for å kjøpe elbiler.

I tillegg henger ikke utbygging av ladeinfrastruktur med i svingene i alle markeder, og når strømmen i tillegg er rekorddyr, bør det ikke komme som noen stor overraskelse at bilprodusentene ser seg nødt til å sette en fot i bakken.

Mercedes: – Mange år før elbilen er konkurransedyktig

Källenius sier nå at de forventer at det vil ta mange år før elbiler blir like billige å produsere som tilsvarende bensin- og dieselbiler. Derfor vil etterspørselen heller ikke ta av med det første, tror han.

Dette betyr imidlertid ikke at Mercedes dropper sin elbilsatsing, men den blir vesentlig forsinket i forhold til opprinnelige planer.

Vesentlig forsinkelse kan gjerne skli over i utsatt på ubestemt tid. 

Källenius sier at de ikke vil avblåse elbilkonseptet helt, men forventer at andelen biler med forbrenningsmotor og elbiler fra selskapet vil være 50/50 mot slutten av dette tiåret.

EU har fortsatt som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler i unionen fra 2035.

Men det er ikke politikerne som skal lage disse bilene, og slike vedtatte målsetninger kan møte veggen om industrien ikke spiller på lag.

I Norge er målet at dette skal skje allerede ved inngangen av 2025. Elbilandelen blant nyregistrerte biler var på over 90 prosent i januar. Men andelen elbiler på veiene er fortsatt kun ca. 20 prosent.

Også gigantprodusenten Toyota er skeptiske til elbil-visjonen, se under.

Les også:

Toyota en stor vinner etter å ha stått imot batteribil-presset

 

Bestill fra Document i dag:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.