Politikerne i Mo i Rana klamrer seg fortsatt til håpet om at FREYR skal innfri sine årelange løfter om å berike byen med tusenvis av arbeidsplasser gjennom batterifabrikken Giga Arctic. Dette fremstår som ganske desperat i byen hvor lokalpolitikerne skapte Terra-skanalen i 2007. I mellomtiden forsetter tre andre planlagte batterieventyr i Norge – på politisk bestilling. Det bør bekymre alle som kan noe om markedsøkonomi og dens onde fetter; planøkonomien.
Ikke alle husker at Norge hadde en stor og lønnsom batteriproduksjon frem til begynnelsen av 1990-tallet. Det tverrpolitiske ropet etter «globalisering» sørget imidlertid for å avindustrialisere store deler av Norge og ødela viktige hjørnesteinsbedrifter. Nå har de samme globalistene innledet en reindustrialisering bestående av grønne påfunnsprosjekter basert på subsidier – så som biodiesel fra granbar, hydrogeneventyr, karbonlagring og flytende havvind, samt altså batterifabrikker:
Et batterieventyr basert på eventyr, visjoner og subsidier
Siden vestlige politikere har bestemt seg for at oljealderen er over og at hele verden skal elektrifiseres, trenger verden angivelig 400 batteri-gigafabrikker i panikkfart. Dette politiske bestillingsverket skal Norge være med på å sparke i gang – til tross for at vi hverken har kunnskapen, erfaringene, teknologien, råvarene eller konkurranseevnen for batteriproduksjon.
Det vi imidlertid har mer enn nok av, er oljepenger. Politikere uten fnugg av realfag- eller økonomiforståelse har endeløst med oljepenger å pøse inn i sitt eget pretisjeprosjekt, slik at glansbildet av «grønt industriløft» opprettholdes. Så hva er egentlig status for Støres «batterieventyr»? Er dette «den nye oljen», slik man håper? La oss se på de fire prosjektene som blir hyllet av media.
Giga Arctic i Mo i Rana: FREYRs gigafabrikk skulle få en produksjonskapasitet på 32 gigawattimer (GWh), nok til 500.000 elbiler, og skulle dekke 350 mål, som er på størrelse med Teslas fabrikk i Nevada. Fabrikken skulle gi lokalmiljøet opp mot 3000 arbeidsplasser. Basert på sunn, redaksjonell skepsis hadde vi flere dialoger med FREYR allerede i midten av 2020. Det endte som en moderne versjon av eventyret «God dag, mann! Økseskaft!», og det bidro naturligvis bare til å øke vår skepsis.
Lokalpolitikerne i Mo har brukt mye skattepenger å «legge alt til rette» for batterieventyret: 450 millioner til den nye flyplassen som FREYR ønsket seg. Nye skoler for 1,3 milliarder for alle arbeiderbarna som skulle strømme til, samt 10 millioner skattekroner i FREYR-aksjer i februar 2020.
Da FREYR ikke fikk presset mer subsidier ut av regjeringen, ble prosjektet flyttet til Atlanta i USA på grunn av Bidens gavmilde subsidiepakke Inflation Reduction Act. FREYR insisterer imidlertid på at satsingen på Mo skal fortsette, bare i et annet tempo og en annen form.
Antall solgte batterier til markedet? Null.
Morrow i Arendal: Morrow Batteries AS er et norsk foretak som ble etablert i 2014. Morrow skal produsere bilbatterier til elbiler fra en fabrikk i Arendal, og grunnsteinen ble nedlagt i september 2022 med statsministeren til stede. Fabrikken skal stå ferdig i 2026, og også her er det signalisert over 2500 arbeidsplasser.
30. august 2021 fikk Morrow 25 millioner kroner i støtte av Innovasjon Norge til utvikling av sine koboltfrie batterier. I mai 2023 mottok selskapet 567 millioner kroner i et konvertibelt lån fra fire av sine storaksjonærer, Å Energi, Maj Invest, Siemens Financial Services og ABB. Med dette har Å Energi investert nærmere én milliard kroner i batterifabrikken. I 2023 fikk oppstarten også 8 millioner kroner av Forskningsrådet. Det er imidlertid ikke nok:
Nylig annonserte finansdirektøren (som tidligere jobbet i FREYR) at Morrow vil trenge 1,5 milliarder kroner av staten for å overleve til 2026. Gjennom «grønt industriløft 2.0» har regjeringen satt av 15 milliarder til private selskap som trenger våre skattepenger for å virkeliggjøre Støres visjoner, men adm.dir. Lars Chr. Bacher har signalisert at Morrow trenger spesialbehandling: I et budsjettforlik mellom SV og regjeringspartiene er det derfor satt av en ramme for høyrisikolån på 5 milliarder kroner til «grønne selskaper» i akutt pengenød, og Morrow vil antagelig få låne 1,5 milliarder kroner.
At staten nå har blitt høyrisikoinvestor, sier mye. At SV er ivrig etter å stappe offentlige penger ned i lommene på private klimaprofitører, sier alt – men pengene kommer godt med: I juni 2023 åpnet Morrow Norges første forskningssenter for batterier i Grimstad, ved siden av Universitetet i Agder (UiA). Her skal Morrow Batteries utvikle ny batteriteknologi, men fortsatt kan ingen forklare hvordan en norsk oppstart skal klare å hente inn forspranget til andre batteriaktører i lavkostland som har drevet forskning, utvikling og effektivisering av batterier kontinuerlig de siste 30 årene.
Antall solgte batterier til markedet? Null.
Elinor Batteries i Orkdal: Også denne gigafabrikken skal bygges i flere faser og vil kunne koste inntil 30 milliarder kroner. Målet er å ta en investeringsbeslutning i slutten av 2024, med planlagt produksjon av 10 GWh i løpet av 2027 og omsetning på ti milliarder kroner. I første omgang skal det gi 700 arbeidsplasser, og 1500 på sikt. Selskapet har vist frem en battericelle utviklet av Sintef, men ifølge en mail jeg har mottatt fra Arne Fredrik Lånke i selskapet, er ikke dette noe nytt patent:
Batteriene er et litium-jernfosfat-batteri (LFP) hvor råstoff og materialer til battericellene i utgangspunktet ikke kan hentes fra Europa. Målet er imidlertid «innen relativt kort tid å hente det meste fra Europa/Norden, siden slike ressurser også er tilgjengelig her», sier han i mailen. Men han innrømmer at det vil bare ta noe tid å rigge verdikjeden. Det kan vi tro på. Det er imidlertid også andre skjær i sjøen:
Kraftmangel og bygging i et verdifullt myrlandskap skaper problemer for fremdriften. Og her kan man bli litt betenkt: Fabrikken skal etableres på industriområdet Eiktyr, som er under utvikling nær Orkanger. For å bygge fabrikken, må det også bygges en ny industripark, hvor 6600 mål natur må omreguleres i en tid da motstanden mot naturrasering øker.
Bak den nye industriparken står selskapet Norsk Industriutvikling, som er eid av det private investeringsselskapet Valinor, som også eier selskapet Elinor Batteries. Valinor er et «grønt» investeringsselskap i Norge med flere titalls selskaper og prosjekter under sine vinger. De satser utelukkende på «grønne» prosjekter og er dermed også et investeringsselskap avhengig av subsidier, særbehandling og politisk goodwill.
Antall solgte batterier til markedet? Null.
Beyonder i Stavanger: Dette selskapet skiller seg fra de tre andre batterifabrikkene gjennom én viktig faktor: De har faktisk tatt ut en rekke patenter for en ny type batterier de kaller «Beyonder BePowered», hvor man skal eliminere kobolt, nikkel og grafitt fra batterisammensetningen og erstatte det med karbon – ifølge reklamen deres: fra sagflis – og grønnere blir det neppe.
Beyonder ble etablert i 2016, mens BePowered-batteriet ble lansert 30. oktober 2023. Rett før jul annonserte Beyonder at de har sikret seg 125 millioner kroner i nye investeringer, og blant investorene er Arendals Fossekompani, Equinor Ventures, DSD og Erik Must. Målet nå er å utvikle en helautomatisk pilotlinje på anlegget på Forus, i bygget som tidligere huset Aftenbladets trykkeri.
Den store fullskalafabrikken i Tysvær som skulle stå ferdig i 2024, er det imidlertid litt forvirring rundt, ettersom Beyonder nå ser mot Asia i stedet, og finansieringen er uavklart. Dermed må kanskje det norske batterieventyret vente. Beyonder har nemlig sikret seg betydelig produksjonskapasitet ved to store fabrikker i Asia – én i Kina og én i Taiwan.
Ifølge Beyonder er det reelle bestillinger på batterier fra Asia for levering tidlig neste år som gjør at man nå flytter etableringen. Dette er en milepæl for selskapet, men kanskje ikke like lystelig for Tysvær. Ifølge fabrikken selv har BePowered en 31Ah (1C) litiumion-posecelle med kapasitet for mer enn 10.000 sykluser, med 5C/5C lade- og utladningsmuligheter. Det kan tyde på at batteriet ikke egner seg i elektriske biler, men det får vi komme tilbake til.
Antall solgte batterier til markedet: Null.
Store planer uten økonomisk levedyktighet
Regjeringen og Nasjonalt Eksportråd har bestemt at batteriproduksjon er en lovende og fremtidsrettet eksportindustri, men det finnes ingen bedriftsøkonomisk kalkyle bak dette. Ingen kan forklare eller sannsynliggjøre hvordan Norge skal kunne konkurrere ved å starte fra null i et internasjonalt marked hvor de største aktørene sitter med både råvarene, knowhow, historikken, verdikjeden, kredibiliteten og kundene, og er milevis foran i forskning og utvikling.
Ingen andre medier stiller kritiske spørsmål om industrieventyret, som så langt bare har produsert enorme mengder med løfter, visjoner, nettsider, PR, kostnader, lønninger, bonuser og aksjeutbytte, men ingen batterier. Og vi ser klare tendenser til at når det koker ned til å levere på løfter, så ser batterigründerne mot utlandet og forsvinner fra Norge. Og ingen kan hindre dem i dét. Selv om staten gir bort penger, finnes det ingen klausuler for å kreve dem tilbake.
Fra et bedriftsøkonomisk synspunkt er «batterieventyret» altså uten fundament. Fra et svindeløkonomisk ståsted er det imidlertid en fantastisk mulighet, fordi subsidier, skattefordeler og offentlig finansiering og drahjelp jekker opp aksjekursene og sørger for at man kan ansette folk og gi et inntrykk av stor fremgang. Men løfter fra forretningsfolk er ikke det samme som arbeidsplasser og skattepenger til fellesskapet.
Det får vi nok snart merke mer til.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!