Hele 85 prosent av lærerne i videregående skole etterlyser nasjonale retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) i skolen.
En undersøkelse Utdanningsnytt har gjennomført blant lærere i videregående skole, viser at seks av ti sier de har tatt elever i KI-juks. Nesten halvparten oppgir at de har endret sin vurderingspraksis etter KIs inntog i skolen.
Hele 85 prosent mener det er behov for nasjonale retningslinjer for bruk av KI.
I undersøkelsen svarer også seks av ti lærere at de er usikre på hvordan de kan bruke kunstig intelligens i jobben. Like mange sier at de heller ikke har fått tilbud om noe opplæring fra arbeidsgiver.
Statssekretær Sindre Lysø (Ap) i Kunnskapsdepartementet har tidligere sagt til Utdanningsnytt at departementet ikke har vurdert et statlig regelverk nå, men at Utdanningsdirektoratet er bedt om å jobbe «godt og raskt» for å finne gode løsninger for hvordan lærerne kan og bør benytte seg av den nye teknologien.
Forskere spår om kunstig intelligens: «Jeg tror ikke eksamen vil finnes om fem år»