Klimaetatens direktør Heidi Sørensen er nådeløs: Hvis noen kjøper diesel- eller bensinbil etter 2025, skal de betale like mye som tungtrafikk gjennom bomringene, dvs. en tredobling. Det skal svi å trosse forbudet mot diesel/bensin etter 2025. Sørensen kan ikke se noen grunn til at folk skal kjøpe en fossilbil. At kulda kan ha fått folk til å revurdere elbil, kan hun ikke ha fått med seg.
Det er nrk.no som forteller om Klimaetatens innspill i de forestående forhandlingene om Oslopakke 3.
– Hvis noen kjøper en fossil bil når det har blitt 2025, når Stortinget har sagt at vi ikke skal gjøre det lenger, skal de ha en knallhøy takst i bommen.
– De bør stille på like vilkår som en tung lastebil, sier hun.
Prisen for tung lastebil er 91 kroner per bompassering i rushtiden og 62 kroner per passering utenom. Bomprisene i Oslo har steget dramatisk de senere år for å tvinge forbrukerne over på elbiler. Selv for fossile privatbiler med bombrikke svir det i lommeboka:
- Bensinbil utenom rush: 26,40 kr
- Bensinbil i rush: 31,20 kr
- Dieselbil utenom rush: 29,60 kr
- Dieselbil i rush: 33,60 kr
Men nå vil Klimaetaten tredoble beløpet.
Heidi Sørensen har ikke dårlig samvittighet. Hun ser ingen grunn til å kjøre fossilbil.
– Jeg håper ingen kommer til å betale. Det er ingen grunn til at noen skal kjøpe fossilbil, sier Heidi Sørensen.
Vedtaket om å kutte ut fossilbil i 2025 ble vedtatt av Stortinget i 2017. Det er likevel ikke forbud mot å selge slike biler, men det vil bli svinedyrt å bruke dem. Det er hva man kaller prohibitive priser, så dyrt at man priser seg ut av markedet.
Det er allerede tegn til et backlash mot elbiler etter skrekkopplevelser i kulda. Rekkevidde og ladetid gikk drastisk ned og gjorde elbiler dysfunksjonelle og til dels farlige. Spør Oslos kollektivreisende.
Men ingenting synes å gjøre inntrykk på grønne sosialister. Myndighetene følger EU, som har satt seg som mål at utslippet skal kuttes 95 prosent innen 2030. Det virker helt urealistisk, men politikerne og byråkratene vil bruke tvang.
At dette kan få store konsekvenser for byene, synes ikke å streife dem.
Transportøkonomisk institutt går inn for 30-sone innenfor ring 3. Da snakker vi om et stort område av Oslo hvor bilene vil forsvinne, med den butikkdøden som allerede er registrerbar i sentrum.
– Det viser seg at det er en bølge av europeiske byer som jobber med dette. Noen har satt samme fartsgrense i hele byen, mens andre har gjort det i et utvidet sentrumsområde, sier forsker Aud Tennøy i TØI til Avisa Oslo.
Hun mener at tiltaket vi bidra til en bedre og triveligere by, få flere gående og syklister enn biler og å redusere antall trafikkulykker.
Byråkratene og politikerne som har satt seg slike mål, vil gjennomføre dem uansett kostnader, også menneskelige.
https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710