I fjerde kvartal stanset Telenor rundt 300 millioner forsøk på digital kriminalitet mot kundene, en økning på 30 prosent sammenlignet med kvartalet før.
Med kunstig intelligens på fremmarsj går vi en ny tid i møte. De kriminelle miljøene har fått tilgang til en ny verktøykasse som skaper økt uforutsigbarhet, fremholdt Telenor-sjef Sigve Brekke i forbindelse med resultatfremleggelsen onsdag.
– Uavhengig av om du er privatperson eller bedriftseier, så er vi alle et mål. Derfor må vi tilpasse oss, være årvåkne og ta grep for å verne om våre digitale liv og verdier, sier Brekke.
I 2023 stanset Telenor 280 millioner svindelanrop globalt. 31 millioner i Norge og 63 millioner i Norden.
– Økt digitalisering betyr større sårbarhet, og derfor er investeringer i digital sikkerhet like viktige som investeringer i kunstig intelligens. Norsk næringsliv og offentlige virksomheter er utsatt for stadige flere og mer alvorlige cyberangrep, sier Brekke.
Ny form for svindel: Kunstig intelligens kopierer din stemme