I 2015 stemte alle partier på Stortinget for at Norge skulle slutte seg til Paris-avtalen, hvor Norge meldte inn 50 prosent CO2-kutt, mens f.eks. Kina meldte inn en dramatisk økning. «Klimamålene» er nemlig fastsatt etter hvert lands politiske synsing, men politikerne i Norge bestemte at vi skulle bli «best i verden», som alltid.
Spørsmålet er: Hvilken risikoanalyse lå til grunn for dette vedtaket? Hvordan ble de folkevalgte advart om hva som kunne gå galt med «grønt skifte» og hva konsekvensene kan bli hvis denne høyrisikable «omstillingen» feiler?
Hvis man gjør vedtak uten konsekvensutredninger eller risikoanalyse, er faren stor for at man vedtar noe som kan bli en katastrofe for samfunnet både økonomisk og logistisk. Slikt politisk overmot kan f.eks. ende med at man vil gjøre Island til verdens bankhovedstad, slik vi så under finanskrisen i 2008 … og se hvordan dét gikk.
Alle voksne mennesker forstår at enhver aksjon har en reaksjon, og under ethvert vedtak ligger en risiko. Det er derfor man foretar konsekvensutredninger og risikovurderinger, og nettopp derfor har vi Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
DSB har ansvar for å ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet
Ifølge etatens nettsider har DSB ansvar for nasjonal sikkerhet og beredskap, brann- og elsikkerhet, industri- og næringslivssikkerhet, samt farlige stoffer og transport av farlig gods. Ifølge dem selv er deres formål:
å ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi skal være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser, og skal sørge for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering. DSB er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Når politikerne vedtar å lage et helt nytt samferdsels- og energisystem basert på å fjerne fossile hydrokarboner til oppvarming og samferdsel, elektrifisere hele samfunnet, tvangsinnføre en overgang til batterikjøretøy, elektriske ferger og batterifly, og endre hele kraftsystemet vårt til å omfatte variable vindturbiner, solpaneler og overføringskabler samt gigantiske batteribanker – så er ikke dette noen liten risiko. Det skjønner alle voksne mennesker. Og optimisme fjerner ikke denne trusselen.
Når man i tillegg vedtar å starte med storstilt produksjon, transport og distribusjon av eksplosive og livsfarlige stoffer som hydrogen og ammoniakk i store kvanta over hele Norge, så sier det seg selv at risikoen er skyhøy – og den blir ikke mindre av at alt skal gjøres i storskala, ekspressfart og panikkmodus.
«Grønt skifte» fremstår rett og slett som et livsfarlig eksperiment med hele samfunnet, og noen burde jo informert både media, publikum og stortingsrepresentantene om dette før de vedtok «energiomstillingen»? Ikke sant? Så vi kunne fått en skikkelig debatt? Den jobben ligger åpenbart hos DSB, og derfor bestemte jeg meg for å etterlyse disse risikovurderingene og rapporten bak.
Hvor er papirarbeidet?
Jeg startet med å sende en mail til pressevakten i DSB, hvor jeg informerte dem om at en energiomstilling vekk fra fossile hydrokarboner aldri er gjennomført i stor skala noe sted. Jeg har heller ikke vært i stand til å finne noen omfattende småskalaforsøk over lengre tid, noe sted i verden, som kan dokumentere funksjonalitet, utfordringer, farer og kostnader ved å utelukkende basere et lands energiforsyning på vind, sol, batterier, hydrogen, biodrivstoff og ammoniakk – slik man gjør nå. Dette er ikke bare en politisk visjon; gjennomføringen er allerede i gang.
Derfor ba jeg DSB om å fremlegge en oversikt over konsekvensutredninger, risikovurderinger og advarsler som DSB har foretatt og publisert for å informere politikerne om farene, problemene, risikoen og kostnader ved å elektrifisere det norske samfunnet på denne måten, og gjennomføre et «grønt skifte» innen 2050.
Alt tyder nemlig på at dette politiske prosjektet kan medføre alvorlig risiko for samfunnssikkerheten – ikke bare rundt næringsdrift, oppvarming, samferdsel og økonomi, men også rundt spørsmål som giftighet, eksplosjonsfare, brannfare og teknisk svikt som strømbrudd etc. Veldig mye kan gå galt – og da gjør det gjerne det.
God dag mann økseskaft
Svaret kom fra Marit Endresen, fungerende avdelingsdirektør (Avdeling for Kjemikalie-, Produkt- og El-sikkerhet). Hun påpekte at DSB jobber kontinuerlig med å ha oversikt over risiko i samfunnet og tilpasse vårt forebyggende arbeid i tråd med endringer som kommer som følge av blant annet den grønne omstillingen – og dét låter jo lovende.
Hun sa også at det i flere år er gjort en rekke utredninger, studier, analyser, veiledningsarbeid og regelverksendringer som følge av den grønne omstillingen. Dessuten informerte hun om at DSB samarbeider med de nordiske landene, og internasjonalt gjennom EU når det gjelder omstillingen. Dét låter ikke like lovende, for bør ikke DSB heller advare mot «omstillingen» hvis risikoen viser seg å være for stor?
Vi fikk noen «bakpå»-eksempler på DSBs innsats for samfunnssikkerheten som her og her. Det vi imidlertid ikke fikk, var det vi etterspurte: en overliggende, generell risikovurdering og advarsel fra 2015 (eller senere) som informerte stortingsrepresentantene om risikoen de løp gjennom å vedta «grønt skifte» som helhet før de vedtok det. Men hun la til:
– DSB sin oppgave er å tenke på samfunnssikkerheten, og det er sikkerheten som omtales i vårt arbeid med kunnskapsgrunnlag, informasjons- og veiledningsarbeid. DSB er pådriver for at aktørene samarbeider. DSB legger til rette for dialog og samarbeid mellom partene, også om konkrete problemstillinger som gjelder den grønne omstillingen.
Jo takk, men hvor er papirarbeidet?
Det låter fint med dialog og samarbeid, men når det gjelder risikovurdering, er jo ikke dét godt nok. Derfor sendte jeg en ny mail hvor jeg igjen etterlyste en total og helhetlig konsekvensutredning og/eller risikovurdering rundt hele det grønne skiftet, og det altså før det ble implementert og vedtatt i Norge. Subsidiært i ettertid under innføringen når man oppdaget farene. Mailen gikk som følger:
– Vi etterlyser altså en studie av hva som kan skje hvis utfasingen av fossil energi til fordel for «fornybart» og elektrifisering gjennom vind, sol, batterier, hydrogen og ammoniakk ikke fungerer som ønsket og håpet, eller feiler totalt. En studie som informerer politikerne om mulige farer, fallgruver og negative konsekvenser rundt å omstille Norges energiforsyning, samferdsel og infrastruktur på denne måten. For som dere sikkert vet:
– Mye kan gå galt med ny teknologi, og særlig når det ligger hastverk bak. Et slik energisystem er eksperimentelt og er aldri utprøvet med suksess i storskala noe sted over lengre tid. Hva kan dette innebære for samfunnssikkerheten, og hva trengs av beredskap når samfunnet skal drives av sol, vind, batterier, hydrogen og ammoniakk?
– Alle elementene i «grønt skifte» har åpenbare farlige og negative sider for både samfunnssikkerhet og beredskap som politikerne bør være godt informert om før de vedtar å innføre det i storskala. Både for å ha et godt beslutningsgrunnlag, men også så de ikke i ettertid kan unnskylde seg med at de ikke visste om farene. Det vil jo slå direkte tilbake på DSB.
Ikke still oss ekle spørsmål!
Svaret jeg fikk på denne mailen, var ikke helt overraskende, for jeg opplevde litt av det samme da jeg spurte Finansdepartementet etter et kostnadsoverslag for «grønt skifte» frem mot 2030 og 2050 – eller da jeg spurte FREYR AS om detaljene bak batterifabrikken i Mo i Rana. Dette opplever alle journalister som stiller kritiske spørsmål til politiske visjoner: Plutselig blir smilende, bilde og imøtekommende kommunikasjonseksperter svært lite meddelsomme og opptatt av å spikke økseskaft og røyklegge området så fort de kan si «lønnspålegg». Svaret jeg fikk fra DSB, var imidlertid litt annerledes:
– Hei igjen. Vi har ikke annet svar enn det du allerede har fått, men viser til NFD, som er ansvarlig for veikartet for grønt industriløft. Mvh. Henriette, pressevakt
Nå vet ikke jeg hvem «Henriette» er, og sist jeg sjekket, var vi ikke venner på fornavn – så det var jo litt uproft. Det er også uvanlig at offentlige instanser som har plikt å svare pressen viser en slik arroganse, for jeg spurte ikke DSB om grønt industriløft. Det vanviddet har jeg allerede avslørt.
Dette er jo ikke verre enn å bare si sannheten: «DSB har aldri foretatt noen slik risikovurdering». Redaksjonen vår finner nemlig sannheten til slutt. Det som ikke er uvanlig, er at den offentlige PR-muren henviser til neste luke og andre departementer – som her, hvor de viser til (NFD) Nærings- og fiskeridepartementet. Målet er at media skal legge ut på en ansvarspulveriserende ørkenvandring. Men nei.
Samfunnssikkerhet er DSBs ansvar. Punktum.
Å unnlate å foreta en slik konsekvensutredning og risikoanalyse, ville være oppsiktsvekkende uansvarlig, og noe som fra mitt ståsted ligner mistenkelig på en tjenesteforsømmelse – med mindre DSB har fått politisk ordre om ikke å gjøre en slik analyse. For et slikt dokument ville jo gjøre publikum skrekkslagne over den skyhøye risikoen politikerne leder oss inn i, både samfunnsmessig, samferdselsmessig, energimessig og fysisk: Batterier, hydrogen og ammoniakk er livsfarlige elementer i stor skala. Derfor ble jeg nødt til å be DSB presisere og oppklare sitt ståsted i en siste mail:
1. Det var en merkelig reaksjon: Bare så jeg forstår dere riktig: DSB har altså ikke foretatt noen risikovurdering for «grønt skifte» som helhet? Hverken i forkant av innføringen av dette politiske prosjektet, eller underveis? Ja eller nei? Å ikke svare tolker vi som et nei.
2: Politikerne har altså ikke fått noe grunnlag fra dere om hvordan energiomstillingen kan true samfunnssikkerheten hvis den feiler? Ja eller nei? Å ikke svare tolker vi som et nei.
3: Hvis nei: Våre kilder påpeker at energiforsyningen er helt avgjørende for både samfunnssikkerhet og beredskap, så hvorfor har dere ikke gjort noen slik helhetlig risikovurdering? Å ikke svare vil vi tolke fritt.
4: Dette leder oss til et ekstra spørsmål: Myndighetene vil nå satse stort på hydrogen som energilager. Komprimert eller flytende hydrogen er ekstremt farlig, volatilt, eksplosivt, korrosivt og i tillegg svært energikrevende å produsere. Vil dere foreta en grundig risikovurdering rundt dette så politikerne forstår farene og har et godt faktagrunnlag?
Denne mailen fikk jeg aldri noe svar på. Hvilket altså innebærer at DSB aldri har gitt politikerne noen advarsler om den enorme risikoen de leder samfunnet vårt inn i. Og hvis DSB ikke advarer om at samfunnssikkerheten kan trues, og hvilken beredskap dette vil kunne kreve på lang sikt, hva skal vi da med DSB? Det hele minner om Sverige, hvor politikere i ettertid hevder at ingen advarte dem om masseinnvandringen, og derfor kan de fraskrive seg alt ansvar med et lettvint «vi så det ikke komme».
Vet politikerne at DSB ikke gjør jobben sin?
Document.no har allerede avslørt at Finansdepartementet aldri har gjort noe for å tydeliggjøre hva «grønt skifte» vil koste, noe som i praksis gjør hele budsjettprosessen til Stortinget meningsløs og basert på falske forutsetninger. Og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har aldri foretatt noen samfunnssikkerhetsvurdering rundt å basere hele samfunnsveven vår på batterier, hydrogen og ammoniakk, fra tusenvis av vindmøller og solpaneler som gir strøm av og til.
Vi går altså blinde inn i fremtiden, og det er vanskelig å forestille seg noe farligere. Derfor er det på tide at du som leser tar kontakt med både andre medier og stortingsrepresentantene og etterspør noen svar. Folket har rett til og krav på å få vite hvilken sikkerhetsrisiko de utsettes for i fremtiden.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!