Det har vært store problemer med elektriske busser i Oslo denne vinteren. Elbussene har derimot hatt problemer selv på tørre veier. Dette melder avisen VG.
Den største elbusskontrakten i Oslos historie ble bejublet 16. april 2023 da Ruter satte inn 183 el-ledbusser i trafikk i Oslo.
«Vi skal bli verdens første nullutslippsby, og med dette her er vi veldig nær ved å nå målet om helelektrisk kollektivtilbud», kommenterte byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), i 2023.
Disse bussene har i vinter fått sitt første møte med norsk kulde og snø. Dette har vært en katastrofe, preget av lange køer og kaos.
Busskaoset i Oslo: Lan Berg, Raymond Johansen og Ruter kalles inn på teppet
VG publiserer en video fra 19. april i fjor. Den viser at en buss på en av de mest brukte bussrutene i Oslo sliter voldsomt, selv på tørr asfalt.
«Den videoen illustrerer problemene vi har med de bussene. Selv midt på sommeren i tørt vær, spinner den. Det skal jo ikke være mulig, selv om det er en krapp sving i litt motbakke. Det var det flere busser som opplevde det samme, de ble stående og spinne i den svingen», sier Miljan Zdravkovic, bussjåfør og nestleder i bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA).
Zdravkovic sier det skjedde flere ganger våren og sommeren i fjor, like etter at disse 183 el-leddbussene til Unibuss, ble satt i drift på noen av de mest trafikkerte rutene i Oslo.
«Jeg vet ikke om Unibuss vil bytte dem. Ut ifra den første vinteren nå, er jeg ikke veldig optimistisk. Vi burde ha bedre busser i Oslo. Disse bussene er ikke egnet til å kjøre i Oslo på vinteren», uttaler Miljan Zdravkovic til VG.
Bussprodusenten Solaris hevder at bussene deres ikke sliter spesielt mye når det er brøytet skikkelig.
Administrerende direktør Atle Rønning i Unibuss er derimot mer ydmyk i sine kommentarer:
«Vi tar situasjonen som har oppstått i vinter på det største alvor og beklager de store ulempene dette har medført for kundene våre. Vi jobber iherdig på en rekke områder for å sikre et robust driftsopplegg for neste vinter. Vi har ikke konkludert ennå når det gjelder konkrete tiltak, og vi jobber tett sammen med Ruter og våre leverandører slik at vi kan møte neste vinter på en langt bedre måte», sier han.
Rønning erkjenner at el-leddbussparken kan gå mot å ha firehjulstrekk i framtida.
Bussjåfører i Oslo: Elbusser har en rekkevidde på ned mot 100 kilometer