På tyske motorveier er det langt mellom elbilene, og slik vil det fortsette å være, ifølge ekspert. Foto: Halvard Alvik / NTB
– Etterspørselen etter elektriske kjøretøy i Tyskland i år, ser ikke bra ut, sier ekspert til Bloomberg.
Tyskland har lenge vært selve lokomotivet for europeisk bilindustri, og nokså toneangivende for resten av verdens. De trender man ser i det tyske markedet, kan snart forplante seg andre steder.
I så måte kommer det nå illevarslende signaler for elbilmarkedet.
Finansavisen skriver om saken.
Det er leder for bilkonsulentfirmaet Berylls Strategy Advisors, Jan Burgard, som deler sitt syn på det markedet med til Bloomberg.
– Etterspørselen etter elektriske kjøretøy i Tyskland i år, ser ikke bra ut. Det øvre segmentet i elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite til salgs i det lavere segmentet, sier Jan Burgard, leder for bilkonsulentfirmaet Berylls Strategy Advisors, til Bloomberg.
Etter år med høy vekst sliter bilprodusentene nå med salg av elbiler, skriver nyhetsbyrået.
I Europa er politikerne mer tilbakeholdne med lukrative støtteordninger, og heller ikke i USA løper folk ned dørene i bilforretningene for å skaffe seg elbiler.
Selv om en rekke nye modeller og leasingalternativer har tiltrukket seg oppmerksomheten til elbilelskere, er infrastruktur og pris fremdeles hindringer.
I Tyskland er salget ventet å falle med 14 prosent i år, i kjølvannet av at regjeringen i landet trakk tilbake subsidier i desember. Det vil i så fall bli det første fallet i elbilsalget den siden 2016, ifølge interesseorganisasjonen VDA.
Tyskland er et land der innbyggerne er vant til å ferdes over relativt store avstander i bil, på det imponerende nettet av motorveier som finnes i landet.
Det går nokså dårlig i hop med en type biler som må stanse oftere for å lade, enn man er vant til å for å fylle bensin eller diesel.
Lengre «oppfyllingstid» per stopp er heller ikke noe pluss for elbilene.
Dessuten kreves det en enorm ladeinfrastruktur langs motorveiene for å dekke behovet fra de hundretusener, ja, millioner av biler som er ute i trafikken daglig. De færreste ønsker å stå en time eller to i kø for å vente på ledig ladepunkt.
Da er det alt så mye enklere med «den gode, gamle» bensin- eller dieselbilen.
Store planer for ladestasjoner
Tyske politikere med grønne briller nekter å se denne virkeligheten i øynene, og nekter å gi slipp på drømmen om at det kun skal finnes elbiler på tyske veier.
Derfor presenteres det storslåtte planer om utbygging av ladenettverket, skriver Finansavisen.
I oktober 2022 lanserte den tyske samferdselsministeren Volker Wissing ambisiøse planer om å investere 6,3 milliarder euro i en nasjonal infrastruktur som skulle øke antallet ladestasjoner i Tyskland til én million innen 2030.
I september i fjor var det bare rundt 105.000 funksjonelle offentlige ladestasjoner i Tyskland, skriver Bloomberg.
Men selv en million slike stasjoner vil trolig være altfor lite i forhold til det behovet man ser for seg.
En annen utfordring er prisen.
I november i fjor var kun 1 million, eller rundt 2 prosent, av alle biler på veien i Tyskland helelektriske. Uten ytterligere subsidier mener visse analytikere at 2030-målet vil bli vanskelig å nå. Eller sagt med andre ord: helt urealistisk.
– Jeg tror det er urealistisk å nå målet om 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030, sier Burgard.
Det finnes da to naturlige løsninger:
Utsette hele denne visjonen ytterligere 10-20 år, eller stikke fingeren i jorda og erklære hele prosjektet som ugjennomførbart.
Les også:
Hertz selger tusenvis av elbiler, kjøper bensindrevne i stedet
Bestill fra Document i dag:
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.
Kjøp flere gode bøker fra Document!
Husk å støtte Document: