Elbuss i trøbbel: Busstilbudet i Oslo har vært nede for telling store deler av denne vinteren. Foto: Truls Nygaard / NTB

Store deler av Oslos kollektivtilbud har vært nede i vinter. Folk kan ikke huske maken til kaos. Nå vil byens nye samferdselsbyråd ha en forklaring.

Hovedstaden har denne vinteren vært preget av et bortimot totalt kaos i kollektivtrafikken. Spesielt har busstilbudet tidvis vært helt lammet.

Dette settes i sammenheng med at det tidligere rødgrønne byrådet fikk skiftet ut byens busspark med elektriske busser. Disse har så vist seg å være bortimot totalt uegnet for norske vinterforhold, noe som har ført til massiv innstilling av avganger, forsinkelser og kaos.

De reisende kommer seg verken på jobb eller skole, foreldre får ikke hentet i barnehager, og hele systemet har vært i knestående.

De ansvarlige for denne miseren er i første rekke MDG-erne Lan Berg og hennes etterfølgere Sirin Stav, samt deres øvrige partiapparat.

De var begge samferdselsbyråder som presset på for å gjennomføre et «grønt skifte» i kollektivtrafikken i Oslo, et skifte som har endt opp som en fiasko og et milliardsluk.

Medansvarlige er tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap), som lot så åpenbart inkompetente mennesker ha et slikt ansvar, noe som førte til denne skandalen. Dette setter også hans egen kompetanse i et lite flatterende lys.

Også kollektivselskapet Ruter har sin del av «æren» for det hele. De har latt være å slå alarm når denne typen ureflekterte beslutninger er presset igjennom fra politikerne.

Mye taler for at en rekke sentrale stillinger i Ruter er fylt opp med rødgrønne ja-folk etter 8 år med Ap, MDG og SV som byrådspartier i hovedstaden, og at Ruter dermed aktivt har vært med på galskapen.

NTB melder at denne gruppen av ansvarlige nå kalles inn på teppet av det nye, borgerlige byrådet.

Avisa Oslo omtalte dette først, og VG har i tillegg skrevet om saken.

Det er nåværende miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) og byrådspartner FrP ved Ingeborg Bjørnevik som nå krever et svar på hvordan det kunne gå så galt.

– Jeg tror jeg bare må si at i januar har ikke kollektivtilbudet vært godt nok, sier Marit Kristine Vea til NRK.

Det vil mange kalle et nokså grovt «understatement».

Vea mener Ruter også har sviktet når det gjelder informasjon til brukerne. Totalen har vært svært lite å skryte av.

– Det er rett og slett for dårlig. Jeg forventer mer av Oslos kollektivtilbud, sier Vea.

Holder ikke å skylde på været

Nyåret har vært preget av skiftende vær, med både svært lave temperaturer ned til rundt 20 kuldegrader og mildvær som har ført til glatt føre.

Vea mener likevel at ekstremvær og elbussteknologi ikke kan forklare problemene alene, skriver Avisa Oslo.

– Én ting er at det har vært mange innstillinger, men informasjonen har også vært dårlig. Sanntidssystemet skal være riktig og godt, påpeker hun overfor avisen.

Få bør være overrasket over at det er vinterføre i Norge i desember og januar, selv om MDG i årevis har forsøkt å innbille seg selv og andre at det er slutt på snø og vinter her i landet.

Allerede i 2015 ble Ruter i en rapport advart mot for rask teknologiendring i kollektivtrafikken.

Likevel valgte daværende rødgrønne byråd å handle i strid med den faglige anbefalingen, ifølge FrP.

– Vi mener det er naturlig å invitere Raymond og Lan Marie. De må fortelle hvilke vurderinger som ble gjort. Nå blir de pliktig til å svare, sier Bjørnevik til VG.

Les også: 

Listhaug om busskaoset i Oslo: – En skandale

 

 

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.