Regjeringen har gitt Equinor klarsignal til å elektrifisere Melkøya innen 2030. Prosjektet har selvfølgelig fått det tidsriktige tullenavnet «Snøhvit Future» som alle klima-prestisjeprosjekter, og målet er å kutte magre 850.000 tonn fra gasskraftverket som driver Melkøya, og overføre utslippet til et annet land fordi klimapolitikerne håper fortsatt å nå sine selvpålagte «klimamål». Noe annet ville jo avsløre inkompetanse og dumskap.
Storkontrakten på bygging av tunnel og landfall for strømkabelen (som skal gå fra Hyggevatn i Hammerfest og ut til Melkøya) er gitt til entreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) av Equinor. LNS har hovedkontor på Andøya nord i Lofoten, og ingen kan klandre dem for å bygge galskapen: Det er en lottogevinst.
Kontrakten har en verdi på 1,5 milliarder kroner før budsjettsprekk, og vil kanskje gi opp mot 200 årsverk hvis ingen stopper vanviddet før tiden – slik man gjorde med CCS-prosjektet ved forbrenningsanlegget på Klemetsrud i Oslo. Der ble det plutselig full stopp i byggingen da politikerne oppdaget hva det egentlig ville koste, uten garantier for at det ville virke.
Melkøya er Norges største anlegg for LNG og omgjør gass fra Snøhvit til flytende naturgass som eksporteres til europeiske markeder med LNG-skip. Produksjonskapasiteten er på ca. 6,5 milliarder kubikkmeter LNG årlig, men litt av gassen går med til å drive øyas gasskraftverk for en svært energikrevende prosess. Nå skal dette gasskraftverket stenges, gassen brennes i tyske gasskraftverk i stedet, og Melkøya drives av strøm fra land.
Rasjonelle argumenter nytteløse mot irrasjonelle beslutninger
Ingen risikovurderinger eller økonomiske hensyn er tatt hensyn til før beslutningen, som har vakt betydelig raseri og bekymring i Nord-Norge. Melkøya trenger nemlig 410 megawatt (MW) for å fungere, og vil trekke like mye strøm som hele Finnmark bruker i dag. Alta-kraftverket er på 150 MW, så du skjønner hvor sprøtt dette faktisk er.
Denne strømmen finnes ikke i Nord Norge, overføringskapasitet mellom nord og sør finnes heller ikke, og allerede nå melder Nord-Norge om kraftmangel – mye på grunn av andre klimaprosjekter uten økonomisk bærekraft, men pytt. Ikke overraskende har Støre, vindkraftindustriens fremste selger, løsningen klar: massive mengder vindkraft. Alltid mer. Det blir aldri nok.
Det skaper igjen protester mot økte strømpriser og naturinngrep, og det er uforklarlig hvordan dette skal gå til med Fosen-dommen som bakgrunn og de store kostnadsøkningene som har fått vindkraftutbyggingen til å gå i stå over hele Europa.
Men rasjonelle argumenter biter ikke på klimahysteriet. Støre kaller det høyrisikable molboprosjektet for «det største, enkeltstående klimatiltaket noensinne besluttet av en norsk regjering», altså et «industrieventyr» som batterifabrikken i Mo i Rana. Her skal det bygges, for Støres prestisjefylte «klimamål» (som han arvet av Erna Solbergs regjering) er viktigere enn noe annet. Ikke for norske skattebetalere, men for politikerne som fant på klimamålene.
Noen forbehold finnes
Regjeringen har faktisk tatt høyde for muligheten til å drifte anlegget med gassturbiner etter «elektrifiseringen», og dette vil bli garantert bli like nødvendig som på oljeplattformene: Vindkraft kan aldri levere nok stabil strøm, strømbrudd kan og vil forekomme, og feil på strømkabelen er ikke uhørt. Hva strømprisene vil bli i Nord-Norge, setter bare fantasien grenser for. Tenk på et tall.
Regjeringen har også garantert at Melkøya ikke skal elektrifiseres dersom det vil gå utover annen industri – et løfte de kommer til å bryte. Og hvis det ikke er bygd ut nok kraftproduksjon innen 2030, vil gasskraftverket få snurre frem til 2033. Da er det stopp.
Melkøya skal nemlig nedlegges når «energiomstillingen» sørger for at ingen lenger trenger naturgass, men hvis alt går på strøm, kan driften aller nådigst opprettholdes til 2040.
Men innen da har nok folk på Svalbard oppdaget hvor dumt og farlig «grønt skifte» faktisk var, og klima-bobleøkonomien implodert – så også dette «klimaprosjektet» vil ende med fiasko.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!