Mediene står nå i kø for å kommentere en norsk kunstners endelikt. Maleren Leonard Rickhard døde forrige søndag i en alder av 78 år. Selv om Leonard Rickhard var en figurativ kunstner med høye faglige ambisjoner og distinkte motivtyper, jobbet han på sidelinjen i kunstfeltet. Han var stillfaren som person og i kunstnerisk uttrykk allerede i akademistudiene, men alltid målbestemt på kunstnerkallets krav til kvalitet og estetisk klarhet. Vi gikk noen år samtidig på Kunst- og håndverkskolen og Statens kunstakademi. Leo levde sitt eget indre liv på troen og kunstens premisser.
På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-årene var det ikke lett å jobbe som figurativ kunstner. På den ene siden var de nonfigurative kunstnerne i harnisk, på den annen krevde raddisene at paletten skulle fylles med politisk propaganda. Leonard Rickhard lot seg ikke affisere av all denne støyen. Han hadde et kunstnerisk prosjekt som sakte og sikkert ble til en malerisk form- og fargeverden av sjelden art. I bilde etter bilde lette han etter et visuelt uttrykk og en slags meningsdimensjon som var mer spørrende enn avklarende.
Det ble et langt liv med mange utstillinger og positive tilbakemeldinger. I alle år solgte Leonard Rickhard bra og anmeldelsene var overveiende positive. Det kunstneriske uttrykket var lett gjenkjennelig med en motivutforming som konsekvent fulgte et formalt skjema. Enten han maler landskap eller interiører så blir motivet mer konstruert enn komponert, som om billedrommet bare består av geometriske linjestrukturer. Det er en streng abstrakt struktur som umiddelbart appellerer mer til tanker og teori enn emosjoner.
Gjennomgående har det heftet noe teknisk og følelsesløst ved Leonard Rickhards billedverden. De fleste kritikerne har merket seg denne sterile og tekniske dimensjonen i hans motivtyper, og tolket den inn i en slags fornufts- og sivilisasjonskritikk. Det er en interessant tanke, men hvor i bildene finner vi kunstnerens kritiske utspill på det punkt? Etter det jeg kan se, har den geometriserte fornuften ingen kritisk brodd, snarere tvert imot. Bildenes tema, komposisjon og visuelle virkemidler er alle samordnet med henblikk på å fylle motivet med en abstrakt tankedimensjon.
Det spesielle med Leonard Rickhards figurative maleri er at figurasjonen er destillert til et konseptuelt nivå, som ennå ikke har blitt konseptkunst. Leo skjønte ganske tidlig at en figurativ billedkunst på sanselige premisser ikke ga noen uttelling for hans tekno-rasjonelle evner. Han var en kreativ billedbygger, en malerifokusert arkitekt som det ikke fantes maken til i norsk kunstliv. I sin figurative utforming av de geometriserte motivene var han en senmodernistisk konseptkunstner. Den veien var han alene om et langt kunstnerliv, konsekvent og profesjonell. I denne stringente figurasjonen tydeliggjorde han også hvor grensen gikk mellom sansning og konsept, en grense billedkunstnere alltid har respektert.
Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.