I en pressemelding fra torsdag 11. januar opplyser Avinor at de skal kjøpe 13 elektriske busser fra kollektivtransporten i Oslo som skal brukes på flyplasser over hele landet. Det merkverdige med meldingen er ikke Avinors klimahysteri – det er årsaken til salget som oppgis i pressemeldingen som gir grunn til ettertanke.
Alle vet at Avinor har blitt Regjeringens instrument for klimapolitikk og setter klimamål høyere enn flysikkerhet – bl.a. ved å gå 100 prosent inn for batterifly. Derfor er det ikke oppsiktsvekkende at de er besatt av å kutte hver eneste lille kilo av CO2 gjennom elektrifisering av commuterbusser på flyplassene. Det som er oppsiktsvekkende er årsaken Avinor oppgir i pressemeldingen. Ikke at de ønsker seg batteribusser, men hvorfor Oslo kommune ønsker å selge dem:
– I 2019 anskaffet Ruter nye elektriske busser for rutetrafikk i Oslo og Akershus som en del av sin strategi for å elektrifisere kollektivtilbudet. Bussene har tidligere kjørt i rute på oppdrag for Ruter, med Unibuss som operatør. I testperioden har behovet for rekkevidde vist seg å være utfordrende i et bymiljø.
En spektakulær innrømmelse
Det er bare et år siden Oslo mottok hele 300 nye elbusser med store oppslag om kommende suksess og klimakutt, og de relativt nye diesel og gassbussene skulle vekk fra trafikken. Det rødgrønne byrådet har brukt milliarder på denne symbolpolitikken. De har bygget gigantiske ladestasjoner, omdefinert bussrutene og mottatt miljøpriser for innsatsen sin for klimaet. Ingenting av dette tyder på at noen visste at «behovet for rekkevidde viste seg å være utfordrende i et bymiljø».
Akkurat som advart har imidlertid en helt normal norsk vinter takk fullstendig knekken på batteribuss-utopiene, med fastkjørte busser, sladding, spinning og kollisjonsskader, iskalde kollektivreisende og tusenvis av innstillinger. Det er ingenting i det politiske papirarbeidet som tyder på at Oslo fortsatt var inne i en «prøveperiode» for elektriske busser, slik pressemeldingen antyder. Satsingen har vært fullskala siden 2019, og målet har vært at enda flere skulle kjøpes inn så absolutt alt skulle gå på batteri.
Ingen prøveperiode i Oslo siden 2019
Det rødgrønne byrådet i Oslo har i praksis vært fullstendig MdG-styrt, hvor målet har vært å bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030, uansett hva det måtte koste innbyggerne. Innen 2023 skulle all kollektivtransport i Oslo være utslippsfri, noe de heldigvis ikke har oppnådd – særlig fordi noen av bussrutene er så lange at det i praksis er umulig med en batteribuss. Men allerede i 2017 startet prøveprosjektet:
I august 2017 var ti elektriske minibusser i drift på Romerike. Samme år ble seks batteribusser satt inn i Oslo som et toårig pilotprosjekt. Våren 2019 var 70 batteribusser satt inn på 13 linjer i Oslo, og 39 busser begynte å kjøre i Lørenskog og Lillestrøm i forbindelse med nye busskontrakter på Romerike. Asker fikk 18 batteribusser og 23 i Vestre Aker sommeren 2020 i forbindelse med nye busskontrakter.
Innrømmer Ruter at batteribuss-satsingen er over?
I januar 2022 var 96 prosent av hele bussparken i Oslo Sør elektrisk, med 223 røde og 42 grønne elbusser, og det utgjorde nærmere 40 prosent elbusser i Oslo, og omtrent 22 prosent av alle bussene som Ruter opererer. Så når Avinor sier at «i testperioden har behovet for rekkevidde vist seg å være utfordrende i et bymiljø», så åpner det en rekke spørsmål
Hvor har Avinor denne opplysningen fra? Betyr dette at Ruter fortsatt mener Oslo er inne i et prøveprosjekt? Betyr det at Ruter visste at rekkevidde var et problem allerede i 2019, da det toårige pilotprosjektet var over? I tilfelle, hvorfor fortsatte man å kjøpe inn hundrevis av batteribusser? Hvem bestemte det, og hvorfor? Og sist men ikke minst: Betyr dette salget at Ruter nå kaster kortene og oppgir batteribuss-satsingen?
Hva er det egentlig som foregår? Hvis Ruter visste i 2019 at batteribusser ikke ville fungere i Oslo, så er dette en politisk skandale, og all skyld ligger på det rødgrønne byrådet. Likevel insisterer Oslo Arbeiderparti fortsatt på å gjøre rådhuset til en barnehage ved å kalle inn samferdselsbyråd Marit Vea til å forklare seg for Samferdsels- og Miljøutvalget neste uke. Hun har sittet tre måneder i stillingen og har null ansvar for batteribuss-skandalen.
Er det rart politikerforakten øker i takt med strømregningen og innstillingene i kollektivtrafikken?
Kjøp billetter til lesermøte med Mikael Jalving!