Bilutleieselskapet Hertz, som er det største i verden, tar torsdag kunngjort at det vil selge rundt 20.000 elbiler fra sin flåte i USA og satse på bensindrevne biler i stedet.
Nyheten kommer ca. to år etter at Hertz, som hadde tatt sikte på å gjøre 25 prosent av flåten elektrisk innen 2024, inngikk en avtale med Tesla om leiebiler.
Ifølge Hertz har elbiler høyere skade- og ulykkeskostnader, melder Reuters.
CEO Stephen Scherr had last year at the JPMorgan Auto Conference flagged headwinds from higher expenses for its EVs, particularly Teslas.
Det viser seg at elbilenes kraftige ytelse er et problem:
Hertz even limited the torque and speed on the EVs and offered it to experienced users on the platform to make them easier to adapt after certain users had front-end collisions, he said.
Etterspørselen etter elbiler har kjølnet betydelig, og bilfabrikkene tilpasser seg endringene i markedet:
Its decision underscores the bumpy road EVs have hit as their sales growth slows, causing carmakers like General Motors (GM.N) and Ford (F.N) to scale back production plans.
En analytiker inviterer til å dempe forventningene til elbilenes suksess:
Morgan Stanley analyst Adam Jonas said in a note Hertz’s move was another sign that EV expectations need to be «reset downward».
While consumers enjoy the driving experience and fuel savings (per mile) of an EV, Jonas said there are other «hidden costs to EV ownership».
«Expenses related to collision and damage, primarily associated with EVs, remained high in the quarter,» Hertz said in a regulatory filing on Thursday.
Det tyske utleieselskapet Sixt har derimot ingen planer om å senke ambisjonene:
It still plans to offer a range of electrified vehicles and «stick to our goal to electrify 70-90 percent of our rental fleet in Europe by 2030», it said on Thursday.
Kjøp billetter til lesermøte med Mikael Jalving!